نفت ایران، هدف کودتای 1953 امریکا

یک تحليلگر سياسي هدف امريکا را از طراحي کودتاي ۱۹۵۳ بر ضد محمد مصدق، نخست وزيرمنتخب وقت ايران، تلاش براي حفظ کنترل خود بر نفت اين کشور دانسته است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، ويليام بيمن، استاد دانشگاه مينه سوتا گفته است که، دليل اصلي کودتاي طراحي شده از سوي امريکا عليه دولت ايران، ملي شدن صنعت نفت پس از ارايه لايحه‌اي به مجلس از سوي مصدق در سال ۱۹۵۱ بود.

اين تحليلگر سياسي خاطر نشان کرد : اين کودتا با ملي کردن نفت ايران مرتبط بود، امريکا و بريتانياي کبير پس از ملي شدن صنعت نفت از سوي مصدق، علاوه بر محروميت از دسترسي به نفت ايران، ميليون ها دالر را از دست مي دادند.

آژانس اطلاعات مرکزي امريکا (سيا) روز دوشنبه (۲۸ اسد) براي اولين بار سندي را در تاييد نقش واشنگتن در کودتاي سال ۱۹۵۳ بر ضد محمد مصدق، نخست‌وزير وقت ايران منتشر کرد.

اين مدرک که در تارنماي آرشيو امنيت ملي منتشر شد، ابتدا در سال ۱۹۸۱ افشا شد اما بخش اعظم آن، به ويژه بخش مربوط به کودتا در آن زمان سانسور شد.

بيمن يادآور شد، امريکا تا کنون نيز در قبال بازار نفت ايران از همين رويکرد پيروي کرده است، وي افزود: ترديدي نيست که امريکا براي داشتن نوعي کنترل بر بازار نفت در ايران بسيار مشتاق است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *