امریکا به دنبال مکان امن در آسیای مرکزی برای برنامه های بعدی در افغانستان

با گذشت بیش از ۱۹ سال، امریکا با شکست در افغانستان روبرو شد و با گروهی که برای شکست آن آمده بود، توافقنامه صلح به امضا رساند.

اما گمان اینکه امریکا به راحتی برنامه هایش در افغانستان را فراموش کند، محال به نظر می رسد و یکی از سیاست های این کشور تقویت دیگر گروه ها است که شماری از کارشناسان و آگاهان در مورد آن گفته اند و با این اقدام در تلاش برای ادامه حضورش در منطقه است.

در رابطه با همین برنامه ها، برخی مسائل از آسیای مرکزی به ویژه تاجیکستان شنیده می شود.

به تاریخ، ۲۲ اکتوبر سال روان، جنرال «مکنزی» فرمانده ستاد مرکزی امریکا در یک سفر غیرمنتظره به تاجیکستان رفته و با امام علی رحمان، رئیس جمهور این کشور ملاقات نمود.

طبق اعلام ریاست جمهوری تاجیکستان، طرفین بر تقویت صلح و ثبات منطقه، مقابله با چالش ها و تهدیدهای جهانی و همچنین اوضاع کنونی و مذاکرات صلح افغانستان گفتگو نمودند.

در این دیدار طرفین بر ادامه همکاری برای مبارزه مشترک با تهدیدها و چالش های مدرن، از جمله تروریسم، افراط گرایی، قاچاق مواد مخدر و سایر اشکال جرایم سازمان یافته فراملی تاکید نمودند.

اما برخی از منابع معتبر در وزارت خارجه تاجیکستان می گویند که این جنرال امریکایی، طرح سری پنتاگون برای همکاری با تاجیکستان را به «امامعلی رحمان» ارائه نموده است که بخش اصلی این طرح عبارت است از «واگذاری پایگاه نظامی به پنتاگون در شمال تاجیکستان»، «مقابله با حضور نظامی چین و روسیه در تاجیکستان» و «مقابله با فعالیت گروه های تروریستی در آسیای میانه» است.

به گفته این منابع، رحمان در این دیدار وعده داده طی ۲۰ روز آینده هیئت نظامی امنیتی برای بحث پیرامون جزئیات این طرح و تنظیم توافق نامه رسمی را به جانب امریکا معرفی خواهد کرد و قرار است این مذاکرات در قطر با حضور مقامات پنتاگون و تاجیکستان برگزار شود.

همچنین در آستانه انتخابات ریاست جمهوری تاجیکستان خبر ملاقات «یتیم اف» با جنرال «اسکات میلر»، فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان منتشر شد که مقامات پنتاگون با طرح کودتای «یتیم اف» علیه «امامعلی رحمان» مخالفت کرده بودند.

به نظر می رسد سفر تازه جنرال «مکنزی» چند روز بعد از اعلام پیروزی مطلق امامعلی رحمان در انتخابات ریاست جمهوری با هدف تعیین و تحمیل چارچوب همکاری رحمان با امریکا در این دوره از ریاست جمهوری صورت گرفته و سایه چماق کودتای یتیم اف همچنان بالای سر رحمان سنگینی میکند.

رحمان چاره ای جز واگذاری پایگاه نظامی به امریکا نخواهد داشت. البته این تصمیم می تواند موجب عصبانیت روسیه و چین شده و ادامه حکومت رحمان را با چالش جدی تری مواجه نماید.

در صورت صحت این موارد، برنامه جدید امریکا حضور در مکانی امن در کشورهای آسیای مرکزی خواهد بود تا برنامه های واشنگتن برای منطقه از آنجا برنامه ریزی و عملی شود.

مکانی که می تواند بهتر از افغانستان باشد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *