امریکا با میراث «جنگ مذهبی» افغانستان را ترک می کند؟

بعد از نزدیک به بیست سال، امریکا که با مصارف هنگفت و برای نابودی طالبان و القاعده به افغانستان آمده بود، تلاش کرد تا همزمان با مبارزات انتخاباتی، با طالبان سازش کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا که دستاوردی در جنگ افغانستان نداشت؛ با همه جنجالها و صحبت ها، در یک شکست واضح از سیاست قبلی کشورش عقب نشینی کرد.

سازش و امضای توافقنامه امریکا با طالبان نزدیک به ۹ ماه طول کشید تا اینکه این توافقنامه با بندی مبنی بر خروج نیروهای امریکایی از افغانستان امضا شد.

اما امریکا به اساس سیاستی که دارد، هیچ زمانی عقب نشینی اینچنین نمی کند؛ پیش از آغاز رایزنی ها برای توافقنامه و همزمان با آن، در یک برنامه از پیش تعیین شده، امریکا یک جنگ قومی ـ مذهبی در افغانستان را جرقه زد.

در زمانی واشنگتن اعلام کرد که نفوس هزاره ها و شیعه های افغانستان کمتر از ده درصد بوده و بر اساس آن باید در حکومت نقش و سهم داشته باشند.

حالا و با گذشت مدتی از آن، طالبان که به نوعی حمایت خارجی ها را همراه داشت، در زمان گفتگوهای بین الافغانی به صراحت از مذاهب جعفری و حنفی صحبت کرده و خواهان حذف مذهب جعفری از قانون اساسی شده اند.

نمایندگان این گروه در گفتگو با هیئت دولت جمهوری اسلامی افغانستان تاکید کرده اند که باید مسایل موجود در کشور بر اساس فقه حنفی حل و فصل شود؛ موضوعی که به صورت واضح مخالف قانون اساسی است.

اینکه امریکا هم توجه خاصی به طالبان دارد بر کسی پنهان نیست و گفته های اخیر طالبان در دوحه و اظهارت پیشین واشنگتن در مورد سهم هزاره و شیعه ها در کشور، نشان میدهد که امریکا در فکر برنامه و هدف تازه ای در افغانستان است.

مخالفت و با منکر شدن بر حضور و سهم هزاره ها و شیعه ها در افغانستان همان چیزی است که گروه تروریستی داعش با آن در عراق، سوریه و افغانستان برخورد کرده است.

امریکا که بعد از القاعده، طالبان را در افغانستان تقویت کرد؛ بعد از رفتن طالبان اگر به فکر ظهور داعش باشد، نوعی جنگ مذهبی و را دامن خواهد زد.

جنگی که تاوان آن سخت تر و غیرقابل ترمیم خواهد بود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *