در جلسه هفتگی شورای امنیت ملی چی گذشت !

جلسه هفتگی شورای امنیت ملی به ریاست حامد کرزی در ارگ، برگزار شد و در آن باردیگر از رشادت های نیروهای امنیتی افغانستان در مبارزه با شورشیان و دفاع از کشور قدردانی شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، در این جلسه روی اوضاع عمومی امنیتی کشور بحث صورت گرفت؛ وزرای دفاع ملی و امور داخله و سرپرست ریاست عمومی امنیت ملی ضمن ارائه گزارش، روند تأمین امنیت پروسه انتخابات و همآهنگی کاندیدان ریاست جمهوری با ادارات امنیتی را خوب توصیف کردند.

لوی درستیز قوای مسلح نتایج تحقیقات در مورد حادثه غازی آباد ولایت کنر که منجر به شهادت ۲۱ تن از سربازان اردوی ملی گردید، را ارائه نمود که مورد قناعت جلسه قرار نگرفت و تصمیم بر آن شد که تحقیقات بیشتر پیرامون عوامل این حادثه صورت گیرد.

همچنین در جلسه روی شریک ساختن و اهمیت قایل شدن به معلومات های استخباراتی در تمام قدمه های تکتیکی، اپراسیونی و ملی میان بخش های امنیتی و همچنان بر ارتقای نقش کارمندان اداره ۲۲۰ حصار امنیت ملی در جزوتامهای اردوی ملی تأکید صورت گرفت و گفته شد که تدابیر جدی برای جلوگیری از حوادث گرفته شود.

رئیس جمهور، از رشادت و دلیری سربازان و بریدملان اردوی ملی در کمپ سرغش ولسوالی غازی آباد ستایش کرد و به اداره امور و دارالانشای شورای وزیران دستور داد تا هفت تن از سربازان که در رویداد کنر با حمله کنندگان مقابله نمودند و جان ۱۹تن از سربازانی دیگر را نجات دادند، به مدال عالی “د میرانی په خاطر” تقدیر نماید و به سایر خانواده شهدا کمک کنند.

در ادامه جلسه روی موضوع دستگیری ۲۵ فرد مسلح در پوسته تلاشی شیدائی شهر هرات با دو عراده موتر سراچه شخصی که با اسناد و امضای جعلی والی و فرمانده پولیس هرات می خواستند اسلحه قاچاقی را از هرات به بادغیس انتقال دهند، بحث صورت گرفت.

افراد دستگیر شده در جریان تحقیقات اعتراف نموده اند که آنها در کمپ نیروهای ائتلاف آموزش ماین پاکی را آموخته اند و مربوط یک بخش از آن نیروها تحت نام (C.M.R.G) میباشند و از نیروهای ائتلاف معاش دریافت می نمایند.

 شورای امنیت ملی حکم تحقیق جدی را در این باره صادر نموده وبه وزیر امور داخله و سرپرست ریاست عمومی امنیت ملی دستور داده شد تا نتایج تحقیقات انجام شده در این مورد را به جلسه آینده شورای امنیت ملی گزارش دهند .

وزیر امور داخله در مورد پیشرفت های امنیتی در ولسوالی حصارک ولایت ننگرهار گزارش داد و افزود که بعد از ۵ سال به کمک خیزش های مردمی و درنتیجه عملیات تصفیوی نیروهای امنیتی نیروهای طالبان از آنجا خارج شده، کار و فعالیت ادارات دولتی به شکل عادی آن  دوباره احیاء گردیده است.

 در ادامه ای جلسه، رئیس “کمیسیون تأمین امنیت انتخابات” از نقش نا مناسب یک تعداد از رسانه ها که به نفع کاندیدان مشخص نشرات داشته، اظهار نگرانی نموده و فیصله شد که وزارت اطلاعات و فرهنگ در جریان انتخابات درحفظ بی طرفی نشرات توسط رسانه های چاپی، صوتی و تصویری، پالیسی مشخص ای را تدوین و تطبیق نماید.

در بخش دیگری از مجلس وزیر امور خارجه در مورد طرح نو سازی علایم فارقه سرحدات غربی کشور، گزارش داد و جلسه فیصله کرد که در هماهنگی با مشاوریت امنیت ملی افغانستان و وزارت مالیه، وجوه مالی مورد نیاز تهیه گردد و کار در قسمت های از سرحد میان افغانستان و جمهوری اسلامی ایران که مشکلات دوجانبه روی آن وجود ندارد، آغاز شود.

همچنان وزیر امور خارجه در مورد کشته شدن پولیس سرحدی کشور ترکمنستان توسط قاچاقبران از خاک افغانستان گزارش را ارایه کرد.

شورای امنیت ملی درمورد حادثه سرحدی متذکره به وزارت امور داخله هدایت داد تا اقدامات جدی را غرض تامین امنیت مطمین سرحد مشترک میان دو کشور اتخاذ نماید.

در ادامه جلسه وزیر امور خارجه درمورد طرح پروژه ساخت بند برق داسو که قرار است توسط دولت پاکستان در منطقه کوهستان ایالات خیبر پشتونخواه در مسیر رود خانه ای کابل – اندوس به کمک بانک جهانی  اعمار گردد، گزارش ارائه نمود و جلسه شواری امنیت ملی در زمینه نگرانی شدید خود را ابراز نموده  واین اقدام را مغایر موازین بین المللی در باره رود خانه های مشترک ارزیابی کرد.

 جلسه خاطر نشان نمود که در صورت اعمار بند داسو در مسیر رود خانه کابل – اندوس و حق استفاده از آب این رود خانه به جانب افغانستان  که کشور بالا آب میباشد، زیان جدی وارد مینماید.

شورای امنیت ملی دستور داد تا به بانک جهانی اطلاع داده شود که بدون مشورت های لازم با دولت افغانستان، از تمویل پروژه احداث بند برق یادشده، امتناع ورزد.

در اخیر جلسه والی خوست در مورد عملیات جاری در وزیرستان شمالی توسط نیروهای اردوی پاکستان و احتمال سرا زیر شدن مهاجرین، گزارش خویش را به جلسه ابراز داشته، فیصله به عمل آمد تا در صورت وقوع چنین رویدادی، ارگان های مربوطه افغاسنان مکلفیت دارند که به مهاجرین و بیجا شدگان از بذل هرگونه کمک های لازم و اتخاذ تدابیر جدی امنیتی دریغ نورزند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *