اعتراف وزیر صحت عامه به ناکامی مبارزه با اعتیاد

وزیر صحت عامه در نشست استجوابیه مجلس نماینده گان اظهار داشت که کارکردهای فعلی برای مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر در کشور ناکارآمد است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه، تاج محمد جاهد، وزیر امور داخله، سلامت عظیمی، وزیر مبارزه با مواد مخدر و بازمحمد احمدی، معین مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله به نشست استجوابیه امروز (۳عقرب) حضور یافتند.

نماینده گان این اعضای کابینه را به دلیل افزایش کشت، تولید و استفاده مواد مخدر در کشور به نشست عمومی مجلس فراخوانده بودند.

در این نشست، فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه اظهار داشت که به دلیل برخی مشکلات در قانون مبارزه با مواد مخدر و عدم موجودیت زمینه کار بعد از تداوی معتادین، کارهای انجام شده برای کاهش این پدیده ناکام بوده است.

وی اظهار داشت که بنابر قانون و مشکلات موجود، معتادین بعد از تداوی کار و مصروفیت مناسب ندارند و به همین دلیل دوباره به مواد مخدر رجوع می کنند.

به باور فیروز، جمع آوری معتادین نیز باید به شکل داوطلبانه باشد؛ زیرا جمع آوری اجباری، شوق ترک اعتیاد را در معتادین ایجاد نمیکند و آنها دوباره به این پدیده روی می آورند.

وی با صراحت گفت :«شمار معتادین و زمین های تحت کشت مواد مخدر روز به روز افزایش پیدا می کند، ضرورت است تا این مشکل ریشه یابی شود، به سوال شما و جواب ما این مشکل حل نمی شود، باید یک ورکشاپ ملی دایر شود.»

وزیر صحت عامه همچنین اظهار داشت که ریشه کن کردن و موفقیت در راه مبارزه با اعتیاد، تداوی داوطلبانه، ایجاد زمینه کار بعد از تداوی و مصرف پول بیشتر است.

بر اساس معلومات منبع، در حال حاضر پولی که دولت برای مبارزه با مواد مخدر مصرف می کند، به مراتب کمتر از پولی است که مافیای مواد مخدر مصرف می کند و این امر، موفقیت در کاهش کشت، تولید و مصرف مواد مخدر را زیر سوال می برد.

وی یکی از دلایل عمده عدم موفقیت مبارزه با اعتیاد را برگشت دوباره معتادین یاد می کند که به گفته وی، ۶۰ درصد از معتادینی که تداوی می شوند دوباره به اعتیاد روی می آورند.

فیروز تصریح کرد که در حال حاضر ۱۰۹ مرکز تداوی معتادین در سراسر کشور فعالیت دارد و در نظر است تا یک مرکز تداوی ۲۰۰ بستر زنانه برای تداوی معتادین زن و کودکان در کابل و مراکز ۱۵۰ بستری در ولایت های هرات و بلخ ایجاد شود.

از سویی هم، بازمحمد احمدی، معین مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله، ناامنی را عامل عمده افزایش کشت و تولید مواد مخدر در کشور دانست.

به گفته وی، در حال حاضر بیشترین مواد مخدر در ولایت هایی تولید و کشت می شود که تحت کنترول طالبان مسلح قرار دارند.

از سویی هم تاج محمد جاهد، وزیر امور داخله کشت مواد مخدر را به مانند تروریزم یک تهدید عمده برای کشور محسوب می شود.

وی اظهار داشت که باید با این پدیده به اساس نگرانی و انتظار مردم مبارزه اساسی صورت گیرد.

این اعضای کابینه در حالی به نشست عمومی مجلس دعوت شده بودند که بر اساس سروی اعلام شده روز گذشته سازمان ملل متحد، میزان کشت مواد مخدر در افغانستان در سال جاری میلادی ۱۰درصد افزایش یافته و میزان تولید مواد مخدر نیز ۴۳ درصد افزایش را نشان می دهد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *