نگرانی ها در پی کاهش ارزش پول افغانی

کاهش ارزش پول رسمی کشورمان در مقابل ارز های خارجی نه تنها به اقتصاد کشور ضربه زده بلکه روحیه مردم را برای بازسازی به ویژه در شرایطی که برای خروج نیروهای خارجی در سال ۲۰۱۴ آماده می شوند، ضعیف کرده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، ارزش افغانی در برابر دالر امریکا چهار روز قبل به پایین ترین حد خود در ۱۰ سال گذشته رسید و قیمت هر دالر امریکا به بیش از ۵۷ افغانی رسید، سال گذشته در همین زمان هر دالر بیش از ۵۱ افغانی و در سال ۲۰۱۱ بیش از ۴۷ افغانی ارزش داشت.

کارشناسان مسایل اقتصادی در این مورد می گویند که این موضوع برای همه به ویژه کارمندان دولت و کسانی که درآمد آنها با پول رسمی کشور پرداخت می شود،‌ نگران کننده است.

به گفتهء این کارشناسان کاهش چشمگیر ارزش افغانی در چند ماه گذشته چندین دلیل دارد اول اینکه در افغانستان تابستان فصل خرید دالر است و تقاضای دالر در این فصل افزایش می یابد، البته امسال سقوط افغانی با سالهای گذشته متفاوت است.

نظر به گفته کارشناسان، عامل اصلی کاهش ارز افغانی همسایگان است که به طور مداوم با موترهای پر از پول وارد افغانستان گردیده و پول های این کشور را به غارت می برند.

روح الله دلاوری رئیس بانک مرکزی افغانستان با این نظریات موافق نیست، وی گفته است به نظر من دلیل کاهش شدید ارزش افغانی در برابر دالر امریکا افزایش ارزش دالر در برابر دیگر ارزهای خارجی است.

تنها افغانی نیست که ارزش خود را در برابر دالر و دیگر ارزهای معتبر از دست می دهد بلکه این اتفاق برای پول سایر کشورها نیز رخ می دهد، ارزش دالر در برابر روپیه پاکستان و هند نیز افزایش یافته است.

دلاوری علت دیگر کاهش ارزش افغانی را انتقال غیر قانونی پول از افغانستان دانسته و گفته که دولت و بانک مرکزی در خصوص کاهش اخیر ارزش افغانی نگران هستند.

وی تاکید کرده که ما به صورت هفتگی دالر امریکایی را به بازار آزاد عرضه می کنیم، بانک مرکزی افغانستان بر اساس پالیسی پولی این کشور، تدابیری از جمله اختصاص و توزیع دالر به بازار ارز، جمع آوری افغانی از بازار و توزیع اوراق بهادار در بانک های خصوصی اتخاذ کرده است.

رئیس جمهور کرزی چندی پیش اعلام کرد حتی اگر نیروهای تحت امر ناتو در سال ۲۰۱۴ افغانستان را ترک کنند، کمک های مالی بین المللی به این کشور جنگ زده به قوت خود باقی خواهد ماند.

کرزی گفت کشورهای کمک کننده در نشستی که در ماه جولای سال گذشته در جاپان برگزار شد وعده دادند تا سال ۲۰۱۵ بیش از ۱۶ میلیارد دالر در قالب کمک های توسعه ای در اختیار افغانستان قرار دهند.

امریکا و متحدان آن در ناتو نیز قول داده اند تقریبا همین میزان کمک را برای حمایت از ارتش و پولیس افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی پرداخت کنند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *