مشکلات قومی و زبانی انتخابات را به چالش خواهد کشید

نماینده ملکی “سویدن” در شمال کشور گفته است که مشکلات قومی در افغانستان بزرگترین چالش در برابر انتخابات ریاست جمهوری این کشور خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، هنریک لندر هلم، نماینده ملکی کشور سویدن، از دولت افغانستان و جریان های سیاسی در این کشور خواسته است تا در انتخابات ریاست جمهوری بیشتر به مسایل قومی دامن نه زنند.

آقای هلم گفته که فساد گسترده‌ اداری در دستگاه دولت افغانستان سبب کم علاقه گی مردم برای اشتراک در انتخابات شده است.

نماینده‌ ملکی کشور سویدن در شمال در آخرین روز کاری اش گفت: “انتخابات پیش رو برای افغانستان سرنوشت ساز است و نباید، دولت افغانستان جریان های سیاسی در این پروسه بزرگ به مسایل قومی دامن بزنند.”

او گفت: به باور من مسایل قومی و زبانی از مهمترین بحث ها در انتخابت ریاست جمهوری افغانستان خواهد بود که بدون شک بی باوری هایی را نیز ایجاد خواهد کرد.

این نماینده دولت سویدن از چند سال به این سو در شماری از ولایت‌های شمالی افغانستان کار کرده است.

گفته می شود که او در بخش تطبیق برنامه‌های بازسازی و انکشافی کشور سویدن فعالیت‌های قابل توجهی انجام داده است.

با این حال هنریک لندر هلم گفت: “ایتلاف ها و یا احزاب سیاسی نباید از این موضع سوء استفاده کنند تمام آنها باید برای بهبود آینده‌ی افغانستان کار کنند.”

نماینده‌ ملکی کشور سویدن گفته است که جامعه‌ی جهانی و دولت افغانستان برای ایجاد زمینه‌های شغلی در این کشور ناکام بوده اند.

هنریک لندر هلم، گفت: “ناتوان بودن دولت افغانستان وهم جامعه‌ی جهانی برای ایجاد اشتغال یکی از بزرگترین شکست‌های آنان در یک دهه‌ی گذشته بوده است.”

به باور او، از افزایش شمار بی کاران در افغانستان، هراس افگنان به خوبی استفاده کرده است.

او افزوده که، هراس افگنان در مقابل اندکی پول، جوانان بی کار را در اختیار گرفته و از آنان در برابر دولت استفاده کرده اند.

این دیپلومات سویدنی تاکید کرده است که اگر حکومت افغانستان در مبارزه با فساداداری و بی کاری در این کشور تلاش جدی نکند، کشورش پس از سال ۲۰۱۴ کمک هایش را به افغانستان کاهش خواهد داد.

در جریان چند سال گذشته باشنده گان بیشتر ولایت های افغانستان از نبود کار شکایت کرده اند.

آنان دولت را به بی توجهی در برابر خواسته‌های مردم متهم کرده اند.

در همین حال شماری از ناظران گفته اند که بی کاری باعث می شود تا نیروی بشری از کشور فرار کند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *