نوری المالکی کردستان را چگونه مدیریت می کند ؟

نوري المالکي، نخست وزير عراق، با هدف تلاش براي حل اختلاف‌هاي ديرينه ارضي و نفتي با دولت اقلیم کردستان عراق، براي نخستين بار در دو سال گذشته به اين منطقه خودمختار سفر کرده است. نوري المالکي روز يک‌شنبه وارد فرودگاه اربيل شد و مورد استقبال مسعود بارزاني، رئيس اقليم کردستان عراق، و هياتي از مقام‌هاي ارشد اين منطقه قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه / کابل نخست وزير عراق پيش از ديدار با کابينه حکومت خودمختار کردستان، در يک مصاحبه تلويزيوني گفت: «اين [ديدار] گام نخست در مسير حل‌وفصل همه مسائل مهم است. برخي اوقات درباره اهميت اين مسائل مبالغه مي‌شود و در پاره‌اي اوقات نيز کنترل اين مسائل از کف به در مي‌رود. با اين حال، تمايلي شديد براي يافتن راه حلي با هدف پايان دادن به همه اين مشکلات وجود دارد.»

پس از اين ديدار، مقامام‌هاي عراقي و کرد گفت‌وگوهاي بيشتري را با يکديگر انجام خواهند داد. همچنين نوري المالکي با مسعود بارزاني ديدار و درباره شرايط داخلي عراق گفت‌وگو و تبادل نظر خواهند کرد.

نوري مالکي آخرين بار در سال ۲۰۱۰ براي بحث درباره توافقنامه اربيل به کردستان عراق سفر کرد. پس از ماه‌ها بحث و نزاع، اين قرارداد بر تشکيل دولتي متشکل از همه گروه‌ها تاکيد کرد، اما مفاد آن به طور کامل اجرا نشد.

اقليم کردستان عراق از سال ۱۹۹۱ تا کنون به صورت خودمختار اداره مي‌شود. بغداد و دولت اقليم کردستان درباره برخي از مسائل از جمله توليد نفت و مسائل ارضي با يکديگر اختلاف دارند.  اقليم کردستان عراق مصمم است استقلال خود را حفظ کند و منابع نفتي خود را توسعه دهد. مقام‌هاي اين منطقه در سال‌هاي گذشته قراردادهاي نفتي گوناگوني را به امضا رساندند که خشم و اعتراض دولت مرکزي عراق را برانگيخت.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *