اردوغان : مخالفان ، غارت گر اند

رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه در حالي که مخالفانش را «غارتگر» خوانده و آن‌ها را محکوم کرده است از طرفداران خود خواست که پاسخ اين اعتراض‌ها را با راي دادن به حزب حاکم وي در انتخابات محلي سال آتي ميلادي دهند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه / کابل اردوغان در بدو ورود به شهر جنوبي آدانا در جمع بزرگ طرفدارانش گفت: «فقط هفت ماه تا انتخابات محلي باقي مانده است. مي‌خواهم با ابزار دموکراتيک در پاي صندوق‌هاي راي به آنها درس اول را بدهيد.»

نخست وزير ترکيه در حالي که معترضان را «هرج و مرج‌طلب» و «تروريست» خواند افزود: «ما کاري را که چند غارتگر کرده‌اند نمي‌کنيم. آن‌ها به آتش کشيدند، ويران کردند.» وي همچنين به جمع هواداران خود گفت که معترضان ضد آنکارا «به اندازه‌اي شرم‌آور هستند که به نخست وزير اين کشور توهين مي‌کنند.»

اردوغان اين اظهارات را در بحبوحه تظاهرات گسترده ضد دولتي در ترکيه بيان کرد.

ده‌ها هزار معترض اواخر روز شنبه در خيابان‌هاي استانبول، آنکارا، پايتخت ترکيه و ازمير، شهر غربي اين کشور تظاهرات کردند.ناآرامي‌ها در ترکيه که وارد دهمين روز خود شده است، ۳۱ مه  زماني شروع شد که پليس ترکيه عليه معترضاني که در اعتراض به تخريب يک پارک در ميدان تقسيم تظاهرات کرده بودند به خشونت متوسل شد.

اين اعتراضات سپس به ۷۸ شهر سراسر ترکيه کشيده شد و معترضان استعفاي اردوغان را خواستار شدند. دولت باغچه لي، رهبر حزب مخالف حرکت ملي ترکيه روز شنبه برگزاري انتخابات زودهنگام را با هدف پايان دادن به اين ناآرامي‌ها خواستار شد.

اردوغان به خاطر شيوه برخورد با اين بحران با محکوميت‌هاي بين‌المللي روبرو شده است. پليس ترکيه نيز شديدا به خاطر استفاده از خشونت فزاينده عليه معترضان صلح‌جو مورد انتقاد قرار گرفته است. نخست وزير ترکيه ۷ ژوئن خواستار خاتمه فوري تظاهرات در اين کشور شد و گفت که دولت از «مطالبات دموکراتيک» استقبال مي‌کند و افزود که اين تظاهرات «مانند خرابکاري» است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *