اشرف غنی: افغانستان متعهد به ارزشهای حقوق بشری است

محمداشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در کنفرانس ملی حمایت از مدافعان حقوق بشر در کابل گفت که

افغانستان خود را مؤظف می‌داند که با تمام توان به ارزش‌های حقوق بشری پایبند و متعهد بماند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، آقای غنی همچنین تاکید کرد دولت افغانستان کسانی را که در راه دفاع از حقوق بشر تلاش می‌ورزند مورد حمایت قرار می‌دهد.

کنفرانس ملی حمایت از مدافعان حقوق بشر با حضور مقامات دولت افغانستان، نهاد های حقوق بشری، شماری سفرای کشورهای اروپایی، سازمان ملل در کابل برگزارشد.

آقای غنی با اشاره به مدافعین حقوق بشر گفت امید است که تنها به‎نام مدافعین حقوق بشر یاد نشوید، بل‏که به عنوان مدافعین قانون اساسی افغانستان یاد شوید؛ چون هر چیزی که در اعلامیه جهانی حقوق بشر گنجانیده شده، به شکل بهتر و جامع‌تر در قانون اساسی افغانستان گنجانیده شده است.

وی گفت: ما در حالی روز جهانی حقوق بشر را تجلیل می‌کنیم که کشور ما از یک‌سو گام‌های مهمی برای نهادینه‌سازی حقوق بشر و حمایت از آن برداشته و از دیگر سو هنوز از چالش‌های ناشی از جنگ تحمیلی موجود و پس‌لرزه‌های جنگ‌های گذشته آسوده‌خاطر نگردیده است.

او افزود که همه‌ی ما بر این اتفاق داریم که حاکمیت قانون یگانه راه تأمین عدالت و حمایت از حقوق شهروندان است که خوش‎بختانه آگاهی عمومی در این زمینه به حد قابل قبولی گسترش یافته و به شکل‌گیری اجماع ملی در این عرصه انجامیده است.

رئیس جمهورغنی می گوید امروز مردم ما، مردم ۱۵ سال پیش نیستند، آگاهی همه‌جانبه از حقوق خود دارند و آواز رسا برای تأمین عدالت دارند، آگاهی از جایگاه حقوق بشر و باور به ارزش‌های حقوق بشری، نخستین مرحله برای تطبیق و تحقق این ارزش‌هاست.

وی افزود که گام‌های بعدی در این مسیر الزامی‌سازی رعایت این قواعد از مجرای قوانین و ایجاد مکانیزم‌های اجرایی و نیز مکانیزم‌های ضمانتی آن است تا موضوع حقوق بشر از حد رؤیا و آرزو فراتر رفته و به روندی عملی تبدیل شود.

او گفت: باید این اطمینان در مردم به وجود بیاید که کسی امکان تعرض به حریم خصوصی آنان را ندارد و نیز نخواهد توانست به حقوق آنان در عرصه عمومی دست‌درازی کند.

اشرف غنی تاکید کرد ما در کشور خود امروز خوش‎بختانه بخشی از این تهدیدها را پشت سر نهاده‌ایم؛ و شاهد هستیم که باور به نهادهای اساسی دولت مانند اردو و پولیس ملی، و نیز دستگاه‌های عدلی و قضایی، قوت گرفته است؛ و هم‎چنین توانمندی روزافزون جامعه مدنی همراه با نهادینه شدن آزادی بیان و نقش بیدارکننده مطبوعات و رسانه‌ها، میزان قانون‌شکنی و نقض حقوق بشر را نسبت به شرایط جنگی به صورت چشم‎گیر و امیدوارکننده‌ای پایین آورده است.

برعلاوه امروز هر پالیسی، برنامه و قانونی که از سوی حکومت تدوین و تصویب می‌شود با دید حقوق بشری و مبتنی بر الزامیت‌های آن است. ما در یک سال گذشته به عرصه قانون‌گذاری بیشترین توجه را کرده‌ایم و من می‌توانم با اطمینان بگویم که وضع این قوانین تماماً با روحیه احترام به موازین حقوق بشری و در چارچوب قانون اساسی و در گسترش آن ارزش‌ها بوده است.

آقای غنی خاطرنشان کرد به همان اندازه که انکشاف و حفاظت از حقوق مدنی و سیاسی از مکلفیت‌های حکومت است، بهبود دسترسی مردم به حقوق اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی‌شان نیز مبنای اساسی رشد و رفاه است. به همین منظور است که پلان ملی صلح و انکشاف افغانستان که مسیر انکشافی کشور را در چهار سال آینده تعیین می‌کند و در بروکسل مورد حمایت مالی همکاران بین‌المللی ما قرار گرفت، با همین دید به نسل دوم ارزش‌های حقوق بشری بنا نهاده شده است تا انکشاف مستمر و متوازن را برای مردم ما تأمین کند.

وی افزود که عدالت سرانجام تحقق‌یافتنی است و شکستن حریم شریعت الهی و تعرض به حقوق بشر بی‌جواب نخواهد ماند. به گفته وی، این پیام دین ما است که همواره فرمان به عدالت داده و از ارتکاب جرم و جنایت برحذر داشته است، و نیز به مظلومان و ستمدیدگان نوید داده است که ناامید نشوند و یقین داشته باشند که آه و ناله آنان ضایع نخواهد شد.

وی گفت: دولت مؤظف است که همه تدابیر لازم جهت نهادینه‌سازی حقوق بشر را در افغانستان روی دست بگیرد؛ زیرا دولت افغانستان دولتی مسؤول و پاسخگو است و با توجه به تجارب تلخی که از گذشته وجود دارد، نمی‌خواهد به هیچ صورت عقب‎گردی در این صحنه رخ بدهد تا ما دیگر نیازی به برگزاری روزهای یادبود از قربانیان نقض حقوق بشر در کشور خود نداشته باشیم.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *