چراهای ممانعت جنرال دوستم از ادامه نبرد در فاریاب

جنرال عبدالرشید دوستم، در حدود ده روز پیش به هدف پاکسازی ولایت فاریاب از وجود طالبان مسلح و بازپس گیری ولسوالی غورماچ به این ولایت رفته و رهبری جنگ را به عهده گرفت.

وی جنگ را نیز با شدت آغاز کرده و موفق شد ولسوالی غورماچ را از طالبان مسلح پس بگیرد و بخش های دیگر از ولایت فاریاب نیز پاکسازی شد؛ اما به یک باره، جنرال از جنگ دست کشیده و ولسوالی غورماچ را ترک کرد.

دست کشیدن جنرال دوستم از جنگ در حالی است که وی تصمیم داشت به ولایت های سرپل و کندز نیز برود و این ولایت ها را نیز از وجود طالبان مسلح پاک کند؛ اما حالا این اتفاق نیافتاده و معاون اول رئیس جمهور در جوزجان حضور دارد؛ بدون فکر کردن به جنگ.

حال سوال این است که چرا جنرال دوستم به یکباره از جنگ دست کشیده و میدان نبرد را ترک کرده است؟

مسعود احمد مسعود فرد نزدیک به جنرال دوستم که جنگ فاریاب را نیز در کنار معاون اول سپری کرد در مطلبی تحت عنوان «تراژیدی جنگ غورماچ»، روی دلایل برگشت جنرال از فاریاب اشاره کرده است.

بی میلی مقامات بلندپایه حکومت مرکزی و بی تفاوتی مقامهای امنیتی به ویژه وزارت دفاع از رهبری جنگ شمال توسط جنرال دوستم از جمله دلایلی است که در این مطلب آمده است.

در بخشی از مطلب آمده است که «جنرال صاحب دوستم جنگ را با نیروهای صدارت، گارد خاص، نیروهای نظام بای، رحمت الله ترکستانی فرمانده پولیس جوزجان، سرحدی اندخوی علی خان، پولیس شاهراه فاریاب حنیف بای و خیزش های مردمی دیگر رهبری میکرد.»

یک نکته برجسته در این مطلب این است که نیروهای اردوی ملی تحت امر فرمانده قول اردوی شاهین و لوای فاریاب در جنگ جنرال دوستم اشتراک کنند؛ اما در زمان جنگ از آنها درکی نبود.

ناهماهنگی و بی میلی فرمانده قول اردوی ۲۰۹ شاهین در این جنگ به این گونه گفته شده است :«بعد از سپری شدن دو روز، فرمانده لوا و فرمانده امنیه فاریاب رهسپار غورماچ شدند؛ البته راه غورماچ به روی عابرین بند بود؛ با اندک زد و خورد به کمپ کندک رسیده بودند و دو روز بعد فرمانده قول اردو نیز از کمپ چینی ها به کمپ کندک غورماچ نقل و مکان نمود و تا بحال در همان جا باقیماندند.»

مسعود نوشته است که در این مدت که به رهبری جنرال دوستم جنگ در فاریاب ادامه داشت؛ اندکترین توجهی از سوی حکومت مرکزی به فاریاب صورت نگرفت و حتی پیلوتان هواپیماهای جنگی از سوی مقامات شان بخاطر اجرای وظیفه محاربوی در این عملیات، تهدید شده بودند.

اما مشکل اصلی از دید این فرد نزدیک به جنرال دوستم، عدم حضور مقام های امنیتی در جلسه مهم بعد از فتح غورماچ بود که باعث رنجش جنرال دوستم شده است.

به گفته مسعود، قرار بود که در روز دوم عقرب جلسه امنیتی بمنظور نبرد بیشتر به اشتراک تمامی فرمانده ها ن حاضر در جبهات جنگ فاریاب به شمول فرمانده قول اردوی شاهین، فرمانده لواء، فرمانده پولیس فاریاب و رئیس امنیت ملی این ولایت برگزار شود؛ اما این جلسه بدون حضور «ذوات آتی الذکر» برگزار شده و بعد از این جلسه، جنرال دوستم غورماچ را ترک کرده و به جوزجان رفت.

گفتنی است که عصر دیروز نیز جنرال دوستم در حضور متنفذین، نیروها و مقام های امنیتی ولایت جوزجان انتقاد شدیدی از رهبران حکومت وحدت ملی و مقام های امنیتی مرکزی داشت.

این در حالی است طالبان مسلح چندین ولسوالی را در شمال کشور در دست دارند و به شدت در صدد گسترش ساحه نفوذشان هستند و سبوتاژ شدن عملیات به رهبری جنرال دوستم، آینده امنیتی شمال کشور را زیر سوال خواهد برد.

محراب الدین ابراهیمی

Author

About Author

1 thought on “چراهای ممانعت جنرال دوستم از ادامه نبرد در فاریاب

  1. این پروژه توسط استخبارات منطقه به خصوص امریکا طرح و توسط غنی و اتمر عملی میگردد که نیروهای تطبیق کننده ان امروز طالبان . فردا داعش و پس فردا یک گروه تروریستی دیگر. هدف این پروژ ه نا امن ساختن کشور های اسیای میا نه و بعد ایجاد پایگاه های نا مریی و یا هم موجودیت فزیکی قوای امریکا در مرز های مشترک افغانستان با اسیای میانه بمنظور تحت فشار قرار دادن کشور های چین روسیه و همچنان ایران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *