وزارت خارجه گزارش سالانه پیشرفت های «رکا» را اعلام کرد

محفل رونمایی از گزارش سالانه ۱۳۹۴- ۱۳۹۵ کنفرانس همکاری های اقتصادی منطقه یی برای افغانستان (رکا) با اشتراک تعدادی از سفراء و دیپلوماتان کشور های خارجی مقیم کابل، نمایندگان سازمانهای بین المللی در افغانستان، معینان، روساء  و نمایندگان برخی از وزارتها و  نهادهای اقتصادی کشور در وزارت امور خارجه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این گزارش تحت عنوان« از مذاکره  تا سرمایه گذاری،  اعمار  و تجارت – دهه نوین پیشرفت رکا» تهیه شده است.

عادله راز معین همکاری های اقتصادی  وزارت امور خارجه با ابراز امتنان از سهم فعال جامعه بین المللی، به خصوص کشورهای منطقه در کنفرانس بروکسل و جلسات جانبی آن پیرامون همکاری های اقتصادی منطقه یی، در مورد پیشرفت های پروژه های اقتصادی منطقه یی به شمول افتتاح پروژه پایپ لاین گاز تاپی، افتتاح کار ساختمانی پروژه لین انتقال برق آسیای مرکزی و جنوبی (کاسا یکهزار) و امضای موافقتنامه سه جانبه حمل و نقل و ترانزیت بین المللی ” چاه بهار”  صحبت  نمود.

وی خواهان همکاری کشور های منطقه در رسیدگی به چالش های تطبیق پروژه های یاد شده  گردید.

همچنین دوکتور «محمد همایون قیومی» مشاور ارشد اقتصادی رئیس جمهور در امور زیربناها، ضمن ارائه معلومات مفصل پیرامون تطبیق پروژه های زیربنائی در سطح منطقه، با نقل قول از رئیس جمهورغنی گفت: “افغانستان خواهان مبدل شدن به چهار راه منطقه بوده و همکاری های منطقه یی ستون فقرات سیاست خارجی کشور ما را را تشکیل می دهد.”

در ادامه، وحید الله ویسی رئیس همکاری های اقتصادی وزارت امور خارجه در مورد محتویات گزارش سالانه رکا و  نحوه جمعآوری معلومات از پیشرفت پروژه های مربوطه و نیز میکانیزم تطبیقی آنها به اشتراک کنندگان معلومات مفصل  ارائه نمود.

همچنان «علی سید آکن» سفیر ترکیه پیرامون همایش تجارتی رکا که قرار است در اواخر سال جازی میلادی در استانبول دایر گردد صحبت نمود.

رسلان تکایف شارژدافیر سفارت ترکمنستان مقیم کابل نیز راجع به میزبانی هفتمین کنفرانس وزرای رکا که در سال ۲۰۱۷ در عشق آباد دایر می گرد، به اشتراک کنندگان معلومات داد.

در اخیر، برخی اشتراک کنندگان نکات نظر و پرسش های شان را در مورد گزارش سالانه رکا و برنامه های آینده در چهار چوب این پروسه مطرح نمودند که به پرسشهای شان پاسخ لازم داده شد.

گفتنی است که از تدویر ششمین کنفرانس رکا در سنبله سال گذشته تا اکنون پیشرفتهای چشمگیری در عرصه تطبیق پروژه های اقتصادی منطقه یی بدست آمده است.

گزارش سالانه رکا که توسط ریاست همکاری های اقتصادی وزارت امور خارجه به همکاری تخنیکی و مشورتی برنامه انکشافی ملل متحد تهیه گردیده،  دستآوردهای پروسه رکا را طی یکدهه گذشته بطور فشرده و طی یکسال قبل به تفصیل بازتاب داده است.

افغانستان به حیث کشور  بانی و مبتکر رکا و پروسه قلب آسیا که دو روند مهم همکاری های منطقه یی به محوریت و مالکیت این کشور می باشد،  توانسته است با استفاده از موقعیت ویژه جغرافیایی اش در اتصال منطقه یی، در زمینه تسهیل روند تطبیق پروژه های اقتصادی در سطح منطقه نقش موثر و فعال داشته باشد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *