همه اقوام حق دارند که با هویت خودشان شناخته شوند

معاون دوم ریاست اجرائیه در نشستی در ولایت بامیان اظهار داشت که همه مردم به ویژه باشنده‌گان مناطق مرکزی حق دارند که با هویت خودشان شناخته شوند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، محمد محقق، رهبر حزب اسلامی مردم افغانستان امروز (۲۱ثور) در نشستی به مناسبت ولادت صاحب‌الزمان حضرت مهدی (عج) و به پیشواز از سالگرد ولادت عبدالعلی مزاری، شهید وحدت ملی در مورد مشکلات موجود در مناطق مرکزی افغانستان صحبت کرد.

معاون دوم ریاست اجرائیه اظهار داشت :«مهدی موعود (عج) می‌آید و همه ادیان به آن عقیده دارند، حتی اگر یک‌روز از جهان باقی بماند، مهدی می‌آید تا جهان را پر از عدل و داد کند.»

در عین حال، وی افزود که در شرایط فعلی پروژه‌های اساسی در مناطق مرکزی روی دست گرفته شده که آغاز به کار سرک گردن دیوال و عملی شدن انتقال برق به این مناطق از جمله کارهایی است که دولت روی دست گرفته است.

محقق افزود که در قسمت زیربناها، کار سرک شرق و غرب از طرف هرات به غور با کمک بزرگ مالی آغاز شده و سرک از شمال به جنوب هم به طول ۱۷۸ کیلومتر قرارداد شده است.

به عقیده وی :«حصار هزاره‌جات در حال شکستن است و یک وعده نیست و آثار آن در حال دیدن است، مسئله سب استیشن برق و لین‌کیش آن به ارزش ۱۳۰ میلیون دالر می‌شود.»

با این حال، محقق به برخی محرومیت‌ها برای مردم مناطق مرکزی اشاره کرده و گفت؛ تلاش جدی برای رفع محرومیت از مناطق مرکزی صورت می‌گیرد.

معاون دوم ریاست اجرائیه تاکید کرد :«حقوق مذهبی، قومی و سمتی شما باید شناخته شود، نادیده گرفتن هویت‌ها برای زمان‌های گذشته بود، حقوق شما باید رعایت شود، مردم مناطق مرکزی حق دارند با هویت خودشان شناخته شود، حقوق سیاسی‌شان در نظر گرفته شودو»

به گفته محمد محقق، اقوام افغانستان مالک کشور بوده و حق دارند که با ذکر هویت شناخته شوند و باید همه گل‌ها (اقوام) افغانستان به صورت هماهنگ پرورش داده شوند و اگر قرار باشد تنها یک گل پرورش داده شود، مشکلات جدی به وجود می‌آید.

وی تصریح کرد که بعضی از حکومت‌ها ذوق گل‌پروری نداشته و بسیاری از حقوق در زمان آنها پایمال شد.

در عین حال، طاهر زهیر، والی بامیان اظهار داشت که خواست مردم این ولایت وصل شدن راه‌های ترانزیتی و مواصلاتی است و رئیس‌جمهور تا حال به وعده‌هایش عمل نکرده است.

به گفته وی، وصل شدن شمال به جنوب کشور از مسیر بامیان، از جمله خواست‌های عمده مردم این ولایت و مناطق مرکزی است.

بر اساس اظهارات والی بامیان، وصل شدن راه‌های شمال به جنوب، اقتصاد و زنده‌گی مردم متاثر خواهد شد.

 

 

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *