هجده سال گذشت …

هجده سال پیش در اولین حمله انتحاری در افغانستان، احمد شاه مسعود، قهرمان ملی توسط دو شهروند عرب که خود را خبرنگار معرفی کرده بودند، در ولسوالی خواجه بهاءالدین ولایت تخار به قتل رسید.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، امروز هجدهم سنبله برابر است با هجدهمین سالروز ترور احمد شاه مسعود، قهرمان ملی کشور.

احمد شاه مسعود فرزند دوست محمد در یازدهم سنبله سال ۱۳۳۲ خورشیدی در قریه جنگلک بازارک پنجشیر به دنیا آمد. در پنج سالگی شامل مکتب شد و تا صنف دوم در مکتب بازارک درس خواند.

وی تعلیم را در لیسه استقلال شهر کابل به پایان رساند.

قدرت اجرایی و داشتن دسپلین نه تنها او را عزیز و دوستداشتنی ساخته بود، بلکه با این عملکرد حیثیت رهنما و پیشگام را در میان دوستانش یافته بود .

اینکه مسعود چه گونه به سیاست دلچسپی پیدا کرد؛ خودش گفته است: « پدرم دوستان زیادی داشت که به سیاست آشنا بودند. آنها به خانهء ما می آمدند و روی سیاست های منطقه و جهان بحث و گفتگو میکردند. طبیعی بود که این صحبت ها و نشست ها نقشش را در من داشت.»

در سال ۱۳۵۲ بعد از امتحان کانکور نظر به علاقه اش به انجنیری و مهندسی شامل انستیتوت پل تخنیک کابل شد. در همین سال رسماً به جمعیت اسلامی پیوست و همراه انجنیر حبیب الرحمان که یکی از پیشگامان نهضت اسلامی بود آشنا شد.

مسعود از فرماندهان و مجاهدین افغانستان بود که سالها با ارتش شوروی سابق که افغانستان را اشغال کرده بود جنگید و پس از آن هم در درگیری‌ های داخلی افغانستان مصروف شد.(موضوعی که عامل اصلی آن استخبارات منطقه بود.)

کودتای هفتم ثور

با وقوع کودتای کمونیستی ۷ ثور ۱۳۵۷ و آغاز جهاد او به نورستان و کنر رفت و با رهبری دسته ‌های کوچک مجاهدین، عملاً در رهبری مبارزه علیه رژیم کمونیستی وابسته به شوروی شرکت کرد.

مسعود در جوزای ۱۳۵۸ در راس یک قطعه از چریکهای مجاهد نورستان وارد پنجشیر شد و در ۱۷ سرطان ۱۳۵۸ اولین دسته‌ های منظم چریکی را در درهٔ پنجشیر ایجاد کرد.

بعد از سه سال نبرد با روسها در سال ۱۳۶۱ در پی شکست کامل شش تهاجم گسترده ارتش اتحاد شوروی سابق در پنجشیر، فرمانده کل نظامی روس‌ ها در افغانستان برای توافق آتش‌ بس با احمد شاه مسعود وارد مذاکره گردیده و به مدت دو سال، این توافق به امضاء رسید.

در واقع روس‌ ها با این توافق، مجاهدین را برای اولین بار به عنوان یک طرف سیاسی به رسمیت شناختند.

مسعود از فرصت به دست آمده حداکثر استفاده را کرده و به سازماندهی نیروهای مقاومت علیه اشغال افغانستان در خارج از درهٔ پنجشیر اقدام کرد.

در همین راستا با ایجاد شورای نظار یکی ار منظم ترین تشکل‌ های نظامی و چریکی علیه اشغال شوروی و مقابله با رژیم کمونیستی را پایه ‌گذاری کرد.

از سال ۱۳۵۸ تا سال ۱۳۶۷هشت حمله ارتش متجاوزین اتحاد شوروی سابق در پنجشیر به شکست کامل انجامید.

شکست رژیم کمونیستی

به دنبال خروج آخرین سرباز اتحاد شوروی از خاک افغانستان در تاریخ ۱۳ میزان ۱۳۶۹، به ابتکار احمد شاه مسعود شورای عالی فرماندهان ارشد جهادی افغانستان در «شاه سلیم» ولایت بدخشان به تاریخ ۹ اکتوبر ۱۹۹۰ دایر گردید؛ در این اجلاس اکثر فرماندهان معروف مجاهدین از جمله نماینده ‌ای از محمد اسماعیل خان نیز حضور داشتند.

فرماندهان در این نشست استراتیژی مبارزه علیه رژیم کمونیستی افغانستان را تعیین می کرد.

رژیم کمونیستی افغانستان که از اختلافات داخلی رنج می ‌برد با پیوستن نیروهای عبدالرشید دوستم به احمدشاه مسعود، عملاً در آستانهٔ سقوط قرار گرفت.

مسعود میدان هوایی مهم نظامی بگرام را در ۲۵ حمل ۱۳۷۱ و شهر جبل السراج در شمال کابل را به کنترول خود در ‌آورد و نیروهایش را برای تصرف کابل آرایش داد.

در ۲۷ حمل عبدالوکیل وزیر خارجهٔ جمهوری دمکراتیک افغانستان با پیشنهادی نزد احمدشاه مسعود آمد. پیشنهاد وی تشکیل دولت ائتلافی با مجاهدین و ایستادگی در مقابل گلبدین حکمتیار بود که از سوی مسعود رد شد.

۲۳ اپریل ۱۹۹۲ هنگامی که احمدشاه مسعود و نیروهایش پایتخت را در محاصره داشتند با حکمتیار که قاضی حسین احمد رهبر جماعت اسلامی پاکستان نیز در نزدیکی کابل در شهر چهار آسیاب همراه وی بود در خصوص تسلیمی بدون قید و شرط دولت نجیب الله گفتگوی تلفنی انجام داد.

احمدشاه مسعود در این گفتگو از حکمتیار می‌خواهد که مجاهدین با جنگ وارد کابل نگردند. وی استدلال کرد که رژیم کمونیستی سقوط کرده‌ است و مجاهدین باید ابتدا دولتی تشکیل دهند تا بتوانند با مشارکت همهٔ طرف‌ ها قدرت را در دست بگیرند.

حکومت مجاهدین

بعد از سقوط حکومت کمونیستی و روی کار آمدن حکومت مجاهدین، درگیری های داخلی با دخالت استخبارات منطقه در کشور شدت گرفته و احمد شاه مسعود گرفتار این درگیری ها شد.

مجاهدین درگیر نبردهای داخلی بودند که طالبان مسلح روی کار آمده و بخش هایی از کشور را به تصرف در آوردند؛ احمد شاه مسعود با طالبان مسلح نیز نبرد شدیدی داشت تا اینکه ۱۸ سنبله ۱۳۸۰ فرا رسید.

فرمانده مسعود، پس از سالها مقاومت در برابر اشغال کشورش توسط ارتش شوروی سابق و جنگ با طالبان مسلح، در روز ۱۸ سنبله ۱۳۸۰ برابر با ۹ سپتمبر ۲۰۰۱ میلادی، در اثر انفجار انتحاری دو مرد تروریست که خود را خبرنگار معرفی کرده بودند در ولسوالی خواجه بهاءالدین ولایت تخار کشته شد.

بعد از روی کار آمدن حکومت حامد کرزی، لقب قهرمان ملی به احمد شاه مسعود داده شد و هفته ای نیز به نام هفته «شهدا» نامگذاری شد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *