مسکو در تلاش حذف امریکا از گفتگوهای صلح افغانستان

middleeastpress

وزیر خارجه روسیه در دیدار با همتای افغانستانی خود گفته است که مسکو تلاش دارد تا نشست فراگیری با حضور کشورهای منطقه و بدون حضور امریکا را برای صلح افغانستان برنامه ریزی کند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، سرگئی لاوروف، شام دیروز در نشست خبری با صلاح الدین ربانی اظهار داشت که به زودی این نشست با حضور نماینده گان کشورهای مهم منطقه برای بررسی افغانستان در مسکو برگزار می شود.

لاوروف اظهار داشت که مسکو تلاش دارد تا در نیمه های ماه فبروری مقام های عالی رتبه کشورهای پاکستان، چین، ایران و هند را با حضور نماینده افغانستان در مسکو جمع کند.

وی تاکید کرد که شماری از سران این کشورها حضورشان را در نشست آینده تائید کرده اند و گفتگوهای صلح و بررسی افغانستان از جمله اهداف اولیه و عمده آن است.

حضور طالبان در گفتگوهای صلح

با این حال، وزیر امور خارجه روسیه بر حضور طالبان مسلح در گفتگوهای صلح افغانستان تاکید کرده و افزود که این گروه باید در گفتگوهای صلح حضور داشته باشند.

لاوروف معتقد است که حضور طالبان تا زمانی که گروه تروریستی داعش در حال گسترش فعالیت باشد، می تواند برای روند صلح افغانستان مفید باشد.

این در حالی است که از مجموع کشورهای یادشده برای نشست مسکو، اکثر آنها نفوذ خوبی بالای طالبان مسلح به عنوان اصلی ترین مخالف دولت کابل، دارند.

این امر در صورتی که صداقت در میان باشد و مفکوره استفاده از افغانستان به عنوان حیات خلوت رسیدن به اهداف سیاسی از بین برود، نشست مسکو می تواند در زمینه تامین صلح نقشی داشته باشد.

عدم حضور امریکا

اما در صورتی که امریکا به عنوان اصلی ترین حامی و قدرت حاضر در افغانستان در نشست مسکو حضور نداشته باشد، چه عواقبی به دنبال خواهد داشت؟

آیا امریکا با توجه به مشکلاتی که با کشورهای چین و روسیه دارد، از نشست مسکو حمایت خواهد کرد و یا اینکه این کشور مانعی خواهد شد برای تحقق صلح افغانستان؟

با توجه به اینکه در نشست های مختلف گذشته که امریکا یکی از اهرم های اصلی آن بود، شکست تنها نتیجه حاصل بود؛ این بار کشورهای عمده منطقه می توانند نقش مهمی ایفا کنند در حالی که پاکستان یکی از کشورهای نزدیک به امریکاست و هرگونه سیاست واشنگتن تاثیر عمده ای بالای اسلام آباد دارد.

از سویی هم، پاکستان به عنوان کشوری که خاک آن پناه گاه امنی برای رهبری طالبان مسلح بوده است، همیشه مانع اصلی تامین صلح افغانستان بوده است و این بار مسکو می تواند بر این کشور تحت حمایت امریکا فشار بیاورد که همسو با آنها حرکت کند؟

پاسخ به این سوال ها، بعد از نشست اواسط فبروری مسکو داده خواهد شد به شرط اینکه این نشست همان طور که پیش بینی می شود، برگزار شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *