طالبان از دونالد ترامپ چه می‌خواهند؟

طالبان مسلح در یک نامه سرگشاده به رئیس‌جمهور امریکا، از وی خواسته‌اند تا تمام نیروهای کشورش را از افغانستان بیرون کند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، نامه طالبان مسلح به پنج زبان دری، پشتو، انگلیسی، عربی و اردو، امروز (۲۴اسد) به نشر رسیده است.

طالبان مسلح در این نامه، به صورت واضح از رئیس‌جمهور امریکا خواسته‌اند تا در استراتیژی جدید این کشور در قبال افغانستان، اخراج تمام نیروهای امریکایی را نیز بنگنجاند.

طالبان مسلح در نامه خود مدعی شده‌اند که گروهی منظم با مسوولیت ملی، نظامی و سیاسی در منطقه هستند که مانع بسیاری از «فتنه‌ها» شده؛ اما امریکا نباید آن‌ها را مجبور بسازد که دست به سوی حریفان این کشور دراز کنند.

در این نامه تعلل و تاخیر در اعلام این استراتیژی، نشانه‌ای از پی بردن اشتباهات امریکا در افغانستان از سوی ترامپ دانسته شده است.

در نامه طالبان مسلح آمده است که وضعیت افغانستان بعد از حضور شانزده ساله نیروهای خارجی، بهتر نشده و هر روز به سمت بدترشدن می‌رود که ناتوانی «دست نشانده‌های انتخاب شده امریکا» (رهبران حکومت) از سوی طالبان مسلح دلیل اصلی وضعیت فعلی افغانستان عنوان شده است.

طالبان مسلح به مشکلات فعلی بین رئیس‌جمهور غنی و جنرال دوستم اشاره کرده و گفته‌اند :«آن حکومتی که قادر نیست؛ رئیس‌جمهوری آن با معاون خود موافق باشد، هم‌اکنون شما می‌بینید که معاون اول به اصطلاح ریاست جمهوری جنرال دوستم در خارج از کشور علیه رئیس‌جمهور غنی ائتلاف تشکیل می‌دهد، در داخل کشور والی‌ها در مقابل وی قیام کرده‌اند و اعضای پارلمانش خواهان برطرفی وی از قدرت‌اند.»

این گروه در بخشی از نامه خطاب به دونالد ترامپ گفته‌اند که از اشتباهات گذشته درس عبرت گرفته و به مشوره شماری از مقامات امریکایی در مورد افزایش نیرو در افغانستان توجه نکند.

به عقیده طالبان مسلح خروج نیروهای امریکایی از افغانستان یک تصمیم صلح‌جویانه از سوی رئیس‌جمهور این کشور خواهد بود.

این نامه در حالی از سوی طالبان مسلح نشر می‌شود که کاخ سفید به شدت در حال بازنگری استراتیژی و راهبرد نظامی امریکا در قبال افغانستان است و قرار شد تا این راهبرد به زودی اعلام شود.

پیش از این نیز، ضمیر کابلوف نماینده ویژه روسیه در افغانستان، در گفت‌و‌گو با روزنامه روسی ایزوستیا، ماموریت نظامی امریکا در افغانستان را ناکام خوانده و خواهان خروج نیروهای امریکایی از افغانستان شده بود.

قابل ذکر است که طالبان مسلح در ابتدای حضور دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور امریکا نیز یک نامه به وی نوشته و خواهان خروج نیروهای نظامی این کشور از افغانستان شده بودند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *