بودجه وزارت امور داخله پرداخت نخواهد شد؟

رئیس‌جمهور غنی تاکید کرده است که اگر اصلاحات در وزارت امور داخله و پولیس ملی ایجاد نشود؛ بودجه این وزارت را نمی‌پردازد.

امر مبارزه با فساد و آوردن اصلاحات به ویژه در صفوف پولیس از جمله خواست‌های مهم مردم است؛ چون هرچه پولیس بیش از پیش مبرا از فساد باشد، امنیت به خوبی و بهتر تامین خواهد شد.

از سوی دیگر بر همه‌گان مشخص است که پولیس، وزارت امور داخله و اکثر ادارات دولتی کشور غرق در فساد هستند و این امر مشکلات مردم را برای پیش بردن کارهای دولتی‌شان بیشتر ساخته است.

اما گفته‌های رئیس‌جمهور در این شرایط قابل تطبیق است؟ در پاسخ به این سوال، احمد سعیدی، آگاه امور سیاسی در گفتگو با خبرگزاری خاورمیانه گفت :«اول این‌که سرپرست تازه تعیین شده برای وزارت امور داخله یک انجنیر ساختمان است و سه ماه هم عسکری نکرده؛ پس امکان ندارد که این همه مشکلات پولیس به زودی حل شود و اصلاحات بیاید.»

به باور سعیدی، رئیس‌جمهور از ابتدای حضورش در ریاست جمهوری، گاهی صحبت‌های غیرمسوولانه و غیر منطقی می‌زند و این رفتار و گفتار در زمان مبارزات انتخاباتی‌ نیز بارها دیده شده بود.

این آگاه امور سیاسی می‌گوید که مطرح شدن بحث فساد تنها مربوط به وزارت امور داخله نیست در حالی که پیش از این نیز رئیس‌جمهور گفته بود :«وزارت داخله قلب فساد است»؛ این پدیده در تمام ادارت دولتی است؛ اما چون وزیر پیشین امور داخله از گروه وی و مورد اطمینانش نبود، بارها بر این وزارت فشار وارد کرد.

از سوی دیگر، احمد سعیدی معتقد است که به خاطر اهداف بلندمدت امریکا، جنگ افغانستان یک جنگ افغانی، منطقوی و فرامنطقوی است که نه تنها رئیس‌جمهور و داکتر عبدالله بلکه رئیس‌جمهور روسیه هم نمی‌تواند در فروکش کردن آن، کارکرد موفقی داشته باشد.

به باور وی :«جنگ افغانستان تا دو دهه دیگر دوام می‌کند، امریکا باید نیروهای تروریستی را به مرکز آسیا برساند و ایران را ناامن بسازد و پایگاه در افغانستان داشته باشد و این کارها، نیاز به زمان دارد.»

با این حال، آگاه امور سیاسی معتقد است؛ کشورهایی که استقلال اقصادی ندارند، هیچ‌وقت نمی‌توانند استقلال سیاسی داشته باشند و در صورت معرفی شدن ویس برمک برای رای اعتماد به مجلس نماینده‌گان، در صورت مصرف کردن پول، می‌تواند رای اعتماد بگیرد؛ اما با توجه به غیرقانونی بودن مجلس، حکم باطل بر باطل؛ باطل است.

در عین حال، احمد سعیدی به مداخله خارجی‌ها در امور افغانستان اشاره کرده و اظهار داشت :«اگر انتخابات آزاد و شفاف داشته باشیم، خارجی‌ها نمی‌گذارند، چون اگر یک حکومت ملی به وجود بیاید، مداخله آنها موثر نمی‌افتد و همیشه باید حکومت‌های بیچاره در افغانستان روی کار باشد تا اهداف آنها را پیش ببرد.»

گفتنی است که روز گذشته ویس احمد برمک به عنوان سرپرست وزارت امور داخله معرفی شده و جایگزین تاج محمد جاهد شد و قرار است به زودی برای گرفتن رای اعتماد به مجلس نماینده‌گان معرفی شود.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *