دیدار رئیس جمهور غنی و ترامپ در بگرام؛ اهانت به همه ملت افغانستان بود؟!

دو روز از دیدار رئیس جمهور غنی با دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا در پایگاه نظامی بگرام می گذرد؛ اما هنوز هم این دیدار مورد بحث است.

دونالد ترامپ که برای تجلیل از روز شکرگزاری (thanksgiving) در جمع نظامیان امریکایی در افغانستان به بگرام آمده بود، بیش از دو ساعت را گذراند و در این جریان، محمد اشرف غنی، رئیس جمهور کشور نیز حضور یافت.

از دید بسیاری، این دیدار جایگاه رئیس جمهور افغانستان را پایین آورده و حضور وی در بین نظامیان پشت سر ترامپ، به نوعی «ننگین» دانسته شد.

احمد سعیدی، کارشناس مسایل سیاسی می گوید «متاسفانه مقامات امریکایی بخصوص آقای دونالد ترامپ اخلاق و نزاکت های دیپلوماتیک را مرعات نمی کند.»

به گفته وی، درست است که ترامپ بخاطر دیدار و شکرگزاری از سربازان خود در پایگاه بگرام آمده بود؛ اما می توانست که برای دیدن رئیس جمهور به ارگ ریاست جمهوری می آمد و ملاقات می کرد.

سعیدی معتقد است که «اگر رئیس جمهور ما خوب است یا بد است، هرچی که هست حداقل رئیس جمهور افغانستان و نماینده یک ملت است. ترامپ رئیس جمهور ما را در پایگاه بگرام احضار می نماید؛ به عوض اینکه دو میز خطابه گذاشته می شد تا هر دو رئیس جمهور در عقب شان ایستاد می شدند – ترامپ به رئیس جمهور ما اشاره می کند که در پشت سرش کنار سربازان امریکایی ایستاده شود.»

این کارشناس افزود که با همه مخالفت هایی که با عملکردها و تصمیمات حکومت و رهبری دارد؛ توهین و تحقیر را به رئیس جمهور کشور هرگز روا نمی دارد.

به عقیده وی، این رفتار اهانت آمیز و غیردیپلوماتیک مقامات امریکایی تنها به رئیس جمهور نه، بلکه این اهانتی به همه ملت افغانستان است.

سعیدی در صفحه فیس بوک خود نگاشته است «از این جهت سخت دلتنگم و سخت متاسف، و خیلی ها رنج میبرم. ای کاش ما به معنی واقعی آن استقلال و آزادی می داشتیم، کاش ما خود کفا می بودیم، ای کاش ما از دست زور و زر این بیگانگان رهایی می یافتیم، ملت واحدی می شدیم و به وحدت می رسیدیم»!

در عین حال، محمد شفیق همدم، پژوهشگر و فعال مدنی سخنرانی رئیس جمهور در پایگاه بگرام را در سه مورد خلاصه کرده است:

۱- آقای غنی گفت که از زمانی که آقای ترامپ رئیس‌ جمهور شده تعداد تلفات قوای امریکایی از هزاران تن به ۵۲ تن کاهش‌ یافته است؛ اما با تأسف که آقای غنی از ارقام دُرشت ۵۲۰۰۰ شهدای گمنام قوای مسلح کشور یادآوری نکرد.

ایشان که مسوول درجه ‌یک خون این شهدا است و از برکت خون همین شهدا در قدرت باقیمانده است،‌ حتی از ذکر تعداد این شهدا ابا می ‌ورزد.

۲- آقای غنی التجا کرده از قوای مسلح امریکا در بگرام خواست که از فامیل ‌هایشان تشکری کنند،‌ چون فامیل ‌های این سربازان برایشان اجازه داده ‌اند که «از امنیت امریکا و آزادی افغانستان دفاع کنند».

از نگاه همدم، بدون شک که همکاری و قربانی قوای ائتلاف در افغانستان موضوع قابل ‌درک و ملموس است، اما آقای غنی باید از خانواده ‌های ۵۲۰۰۰ تن از شهدای قوای مسلح افغانستان و شهروندان رنجیده نیز تشکری می‌ کرد، چون این خانواده ‌ها نه تنها به نازنین‌ های خود اجازه دادند که از آزادی افغانستان دفاع کنند،‌ بلکه قربانی این آزادی نیز شدند.

۳- آقای غنی وعده سپرد که تکرار حملات ۱۱ سپتمبر را اجازه نخواهد داد؛ اما از تکرار نشدن حملات توپخانه ‌ای پاکستان، حملات تروریستی زنبق، دهمزنگ، قول ‌اردوها،‌ چهارصد بستر و صدها حملات دیگر هیچ ‌چیز نگفت.

وی می گوید: «ای‌ کاش به افغانها هم وعده می‌ سپرد که منحیث سر قومندان اعلی قوای مسلح اجازه نخواهد داد که حقانی، طالب و داعش مردم ملکی و بی ‌گناه افغان را از بین ببرد.»

این دیدار چند دقیقه ای در حالی صورت می گیرد که سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری نامعلوم است، تلاش ها برای گفتگوهای صلح با طالبان هیچ دستاوردی نداشته، رئیس جمهور غنی چند روز پیش به امریکا دعوت شده بود و ناامنی همچنان در کشور بیداد می کند و در عین حال، امریکا وعده داده است که شمار نیروهایش در افغانستان را کاهش می دهد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *