واکنش جدی کمیسیون انتخابات به مظاهره «ثبات و همگرایی»

کمیسیون مستقل انتخابات در واکنش به مظاهره و خواست مظاهره کنند گان مبنی بر باطل کردن ۳۰۰هزار رای بدون بایومتریک، گفته است که هیچ رایی بدون «بررسی» باطل نمی شود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، کمیسیون مستقل انتخابات از دسته های انتخاباتی خواسته است تا اجازه شمارش آرا در هفت ولایت باقیمانده را نیز به آنها بدهند.

در خبرنامه امروز (۹قوس) کمیسیون انتخابات آمده است که «پیش از اتمام تفتیش و بازشماری آرا، این کمیسیون نمی ‌تواند رایی را باطل کند.»

کمیسیون با تاکید بر حفاظت از آرای مردم تاکید کرده است که گردهمایی‌ های اعتراضی از حقوق اساسی شهروندان افغانستان است؛ اما تمام امور بر اساس قوانین، مقررات، لوایح و طرزالعمل ‌ها انجام شده است.

در خبرنامه با اشاره به مادۀ ۸۶ قانون انتخابات گفته شده است: «در صورت موجودیت شکایت موجه یا علایم مشهود مبنی بر ارتکاب تخلف یا جرم در رابطه به صندوق‌ های حاوی ورق رای، صندوق ‌های مذکور را قرنطین و در حضور ناظرین، مشاهدین، رسانه ‌ها و نماینده ‌های کاندیدان بررسی نماید. بنابراین، کمیسیون نمی ‌تواند قبل از انجام بررسی ‌ها (تفتیش و بازشماری) آرا را باطل سازد».

کمیسیون از شرکای انتخاباتی به ویژه نامزدان انتخابات ریاست جمهوری خواسته تا اجازه دهند روند بازشماری و تفتیش آرای هفت ولایت انجام شود.

در عین حال، کمیسیون تصریح کرده است که اعتباردهی به آرایی که اساس بایومتریکی دارد و اجازه‌ ندادن حق مداخله به گروه و نهادی در امور انتخابات را یادآور شده است که گویا جوابی برای خواست مظاهره کنندگان روز گذشته در کابل بود.

کمیسیون در حالی بر بازشماری آرا تاکید دارد که روز گذشته شمار زیادی از هواداران دسته انتخاباتی «ثبات و همگرایی» در یک مظاهره مسالمت آمیز خواهان باطل شدن ۳۰۰ هزار رای بدون بایومتریک از سوی کمیسیون شده بودند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *