در نبود افغانستان در ابوظبی چه گذشت؟

نشست چند جانبه ابوظبی برای صلح افغانستان بدون حضور نمایندگان حکومت افغانستان به پایان رسید و از نتیجه آن هیچ جزئیاتی نشر نشد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، نشست سه روزه ابوظبی برای صلح افغانستان با حضور نمایندگان امریکا، پاکستان، امارات، عربستان و طالبان مسلح شب گذشته به پایان رسید.

هرچند که حکومت افغانستان نیز هیئتی به این شهر فرستاده بود؛ اما طالبان بارها گفتند که با هیئت افغانستان دیدار نمی کند و تا پایان نشست ابوظبی نیز هیچ خبری از دیدار هیئت افغانستان با نمایندگان طالبان شنیده نشد.

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان پس از نشست ابوظبی، به اسلام آباد رفته و بعد از آن به کابل آمده است تا رهبران حکومت را از جریان جزئیات این نشست آگاه بسازد.

بر اساس معلومات خبرنامه سفارت امریکا در کابل، خلیلزاد جزئیات نشست ابوظبی را در اختیار محمد اشرف غنی، رئیس جمهور و عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه کشور قرار می دهد.

هرچند که از نشست ابوظبی جزئیات زیادی نشر نشده؛ اما خلیلزاد و طالبان مسلح به صورت کلی به برخی از موارد اشاره کرده اند.

زلمی خلیلزاد در حساب توئیتر خود نگاشته است که «گفتگوهای مفیدی برای پایان جنگ افغانستان در امارات انجام شد و هدف از آن زمینه‌ سازی آغاز مذاکرات صلح میان افغانهاست.»

در بخش دیگر این توئیت آمده است که پس از پایان مذاکرات در امارات؛ به اسلام آباد رفته و با مقامات این کشور در مورد نتیجه نشست ابوظبی صحبت شده است.

در عین حال، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان مسلح نیز در حساب توئیتر خود آورده است که در نشست ابوظبی بر خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، آزادی زندانیان طالب و تلفات غیرنظامیان تاکید شده است.

وی توافق بر ایجاد دولت موقت و آتش‌ بس شش ماهه را به صورت کامل رد کرده است.

این در حالی است که هیچ گزارشی از سوی هئیت حکومت به رهبری سلام رحیمی نشر نشده و گویا سفر آنها به ابوظبی بدون هیچ دستاوردی بوده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *