راه پر پیچ و خم صلح افغانستان

شورای عالی صلح که گویی بعد از تشکیل بورد مشورتی عالی صلح به انزوا کشانده شود، هرچند تاکید می کند صلح برای افغانستان آمدنی است؛ اما اعتراف می کند که تحقق این روند راه پر پیچ و خمی را در پیش دارد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، محمد کریم خلیلی رئیس شورای عالی صلح امروز (۲۸قوس) در برنامه معرفی عمر داودزی به حیث رئیس دارالانشای این شورا، بیان داشت از تمام برنامه هایی که برای برقراری صلح در افغانستان انجام می شود، حمایت می کند.

وی تاکید می کند که برای رسیدن به صلح، راه های پر خم و پیچی باید طی شود.

رییس شورای عالی صلح همچنان بیان داشت که باید یک نقطه‌ مشترک برای پایان جنگ پیدا شود و نباید نسل های بعدی افغانستان قربانی جنگ شوند.

خلیلی گفت تا زمانی از برنامه ها و تلاش ها برای برقراری صلح در افغانستان حمایت می شود که این روندها به رهبری افغانستان پیش برده شود.

وی با اشاره به نشست های اخیر در رابطه به روند صلح افغانستان، گفت که مذاکرات صلح حق مردم افغانستان است و قدرت های جهانی هم باید به این حق مردم احترام بگذارد.

در همین حال عمر داوود زی با اشاره به حضور نظامی بیش از ۴۰ کشور جهان در طول ۱۸ سال در افغانستان گفت که تجربه ۱۸ سال گذشته ثابت کرده جنگ و زور نظامی راه حلی برای از بین بردن طالبان مسلح نبوده، بلکه حضور آنان در نقاط مختلف کشور گسترده شده است.

به باور وی، کشور های جهانی پی برده اند که جنگ راه برقراری صلح در افغانستان نیست و آنان بر مذاکرات با طالبان اجماع کرده اند و باید اجماع ملی هم صورت بگیرد تا صلح برقرار شود.

رئیس تازه دارالانشای شورای عالی صلح، طالبان مسلح را یک بخش از جامعه دانست که به دست بیگانه ها افتاده است.

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که هم اکنون نشست ابوظبی با حضور نمایندگان امریکا و طالبان مسلح برای صلح افغانستان در حال برگزاری است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *