بنویسید «صلح»؛ بخوانید «جنگ»

صلح دیگر به یک واژه دست نیافتنی و دور از انتظار برای مردم افغانستان تبدیل شده و دیگر هیچ امیدی به تحقق آن دیده نمی شود.

این نام و واژه برای مردم افغانستان آشناست؛ اما نه آشنایی که به خانه آنها بیاید، بلکه آشنایی که از دور دستها و توسط بیگانگان و خارجی ها به طبل آن نواخته شده و تنها صدایش برای مردم می رسد.

صدای این طبل بیشتر در فصل سرما به گوش مردم می خورد و همه ساله بازیگران آن متفاوت هستند؛ اما عمل کننده گان آن تقریبا یکی است.

امسال نیز و با فرارسیدن فصل سرما، امریکا وارد عمل شده و با تعیین «زلمی خلیلزاد» به عنوان نماینده ویژه برای صلح افغانستان در نقش آورنده صلح وارد بازی شد.

پنج دور گفتگوها با نماینده گان طالبان مسلح در قطر و دیگر کشورها، از جمله دستاوردهایی بود که خلیلزاد به نام خود حک کرد و برای تقویت آن، زمزمه هایی از ایجاد «حکومت موقت» نیز به گوش رسید که به نوعی نرمش در برابر طالبان مسلح بود؛ چون این گروه بارها و بارها اعلام کرد که با حکومت افغانستان وارد گفتگو نمی شود و یکبار هم هیئت آنها را بدون دیدار رد کرد.

دور پنجم گفتگوها که طولانی ترین دور آن بود و برگزاری نشست مسکو بین سیاسیون افغانستان و نماینده گان طالبان، رنگ و بوی صلح را تغییر داد و مردم اینبار کمی امیدوارتر مباحث صلح را تعقیب می کردند.

اما فصل سرما رخت بربست و با آمدن بهار و آب شدن برفها و کاسته شدن از دمای هوا، به یکباره دل مردم فرو ریخت و این امر زمانی جدی تر شد که طالبان مسلح با اعلام عملیات تحت نام «الفتح»، توازن را برهم زدند.

در اولین واکنش به این اقدام، زلمی خلیلزاد از کشورهای دخیل در روند صلح به ویژه قطر و پاکستان (به گفته رهبران حکومت و کارشناسان، یکی از حامیان اصلی طالبان) خواست که اقدام طالبان را محکوم کنند.

خلیلزاد در حساب توئیتر خود نگاشت: «اعلام جنگ توسط طالبان در این مقطع زمانی نشان می ‌دهد که این گروه هنوزهم به روش‌ های گذشته پابند است.»

وی با اشاره به اینکه بسیاری از اعضای طالبان به شمول برخی رهبران این گروه، مخالف اعلام آغاز این عملیات هستند، افزود که این اعلام جنگ به تلاش های صلح کمک نمی‌ کند و اگر اجرا شود، به جز تلف شدن جان هزاران تن نتیجه دیگری نخواهد داشت.

از سویی هم، حکومت افغانستان اعلامیه گروه طالبان مبنی بر آغاز عملیات بهاری شان را نشانه واضح اصرار این گروه بر «دوام جنگ نامشروع» در افغانستان دانسته و این اقدام جنگجویانه را به شدت محکوم کرد.

در خبرنامه ارگ ریاست جمهوری آمده است که «عملیات طالبان در حالی اعلام می شود که به ابتکار و اصرار حکومت افغانستان تلاش ها برای پایان بخشیدن به جنگ تحمیلی در افغانستان به شدت ادامه داشته و این گروه با هیئت مذاکره کننده ایالات متحده امریکا مستقیماً وارد مذاکرات صلح استند».

به باور ارگ ریاست جمهوری، اصرار طالبان بر تداوم جنگ و فساد در افغانستان در حالی صورت می گیرد که علمای جید کشور و جهان اسلام، ادامه جنگ طالبان علیه مردم افغانستان را جهاد نه بلکه فتنه دانسته و خواهان توقف آن شده اند.

حکومت ادعای طالبان مبنی بر این که این اعلان جنگ در پاسخ به اعلان حکومت افغانستان صورت گرفته باشد را نادرست دانسته و اعلام کرد که حکومت افغانستان نه تنها این که در مورد آغاز عملیات جنگی اقدامی نکرده، بلکه تمام موانعی را که در مقابل صلح وجود داشت را از میان برداشته، تداوم جنگ را به نفع هیچ طرفی نمی ‌داند.

اما طالبان مسلح با نشر خبرنامه ای ضمن آغاز عملیات «الفتح» اعلام کرده است که نبرد در برابر نیروهای افغانستان و خارجی از جمله اقدامات جدی آنها در این عملیات خواهد بود.

در خبرنامه آمده است «چونکه دفاع و پاسداری از دین، خاک، جان، مال و آبروی خود لازم می باشد و آزادی سراسری کشور اسلامی از استعمار بیگانگان فریضه جهادی است، امارت اسلامی برای تکمیل همین فریضه جهادی با آغاز سال جدید هجری شمسی عملیات جهادی را به نام «الفتح» اعلان می نماید.

در همین حال، حامد کرزی رئیس جمهور پیشین کشور جنگ جاری در کشور را جنگ منافع بیگانه گان خواند که از هر دو طرف صرف از افغان ها قربانی میگیرد و هیچ نتیجه ای به جز تباهی و بربادی برای مردم افغانستان به همراه نخواهد داشت.

حامد کرزی از هر دو جانب حکومت و طالبان خواست تا به جای اعلام جنگ، تمام جد و جهدشان را برای خاتمه دادن به خونریزی و استقرار صلح و آرامش دایمی که آرزوی فرد فرد مرد کشور است؛ متمرکز سازند.

این در حالی است که بعد از اعلام آغاز این عملیات، شدت جنگ در برخی از ولایت های کشور از جمله کندز و فاریاب بیشتر شده و گمان بر این می رود که روند گفتگوهای صلح زیر سوال رفته و تحت تاثیر قرار گیرد.

از سویی هم قرار است که به تاریخ ۱۹ اپریل سال روان، نشست قطر با حضور نماینده گان حکومت، سیاسیون و طالبان مسلح در شهر دوحه برگزار شود.

با این حساب، باید گفت که «بنویسید «صلح»، بخوانید «جنگ»»؛ چون همه گفته ها تنها گفته هستند و در عمل چیز دیگری است که همه ساله گفته می شد.

خبرهای مرتبط:

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *