بازی جدید امریکا در افغانستان؛ صلح با طالبان، رسمیت دادن دوباره به القاعده

افغانستان از دیرباز به کشوری برای قدرتنمایی کشورهای قدرتمند جهان تبدیل شده و هرکدام از آنها برای رسیدن به اهدافشان، برنامه هایشان را به دلخواه خود پیش برده اند.
در مدت زمان چهار دهه اخیر، هر کدام از کشورهای جهان و منطقه به نوعی برنامه هایشان را پیش برده اند که به همه مردم و ملت افغانستان روشن است.
در راس این کشورها، امریکا قرار دارد که برای رسیدن به اهدافش، برنامه های مختلفی را در افغانستان روی دست گرفته و می گیرد.
مهمترین برنامه امریکا در سال ۲۰۰۱ طرح ریزی شد و بعد از سقوط برج های تجارت، بهانه برای حمله به افغانستان با شعار «مبارزه با هراس افگنی» ایجاد شد و با حمایت دیگر کشورهای عضو ناتو، وارد افغانستان شد.
هدف اصلی امریکا در این حضور، مبارزه جدی و نابودی طالبان مسلح بود که عملی شدن این هدف نزدیک به ۱۸ سال دوام کرده است و در جریان این مدت، اسامه بن لادن در پاکستان کشته شده و اعلام شد که القاعده از بین رفته و باید طالبان نیز از بین برده شود.
اما این هدف هیچ وقت عملی نشد و در جریان ۱۸ سال گذشته، این گروه قدرتمندتر شده و تحت حمایت بیشتر حامیانش قرار گرفت.
در این مدت، گروه دیگری به نام داعش پا به افغانستان گذاشت و در ولایت های شمال شرقی به ویژه ننگرهار اعلام موجودیت کرد که به نوعی هدف امریکا برای کشاندن پای این گروه تروریستی در افغانستان بود.
این گروه به دلیل اقدامات و اعمال غیرانسانی و فجیع نتوانست در افغانستان گسترش یافته و نفوذ کند؛ اما بر خلاف آن طالبان مهمترین گروه مخالف دولت کابل ماند و در حالی که در بخش های عمده ای از کشور نیز هوادار جذب کرد، قوی تر هم شد. (موضوعی که مقام های دولتی هم تا حدی آن را تائید می کنند.)
حالا و بعد از گذشت ۱۸ سال از حضور امریکا و عدم کامیابی در گسترش نفوذ «داعش»، برنامه و بازی جدیدی را همزمان با آغاز گفتگوهای صلح با طالبان مسلح ـ گروهی که برای نابودی آن پای به افغانستان گذاشت ـ طرح ریزی کرده است.
گفته شده است که طالبان مسلح وعده داده اند که بعد از نتیجه دادن گفتگوهای صلح با «زلمی خلیلزاد»، با دیگر گروه های هراس افگن در افغانستان مبارزه کرده و هیچ تهدیدی برای امریکا نباشند.
اما بازی از آنجا آغاز شد که همزمان با برگزاری دور پنجم گفتگوها در دوحه و توافق طالبان برای مبارزه با گروه های هراس افگن، به شمول القاعده، یک بار دیگر این گروه در افغانستان زنده شد و جان تازه گرفت.
تعیین جایزه یک میلیون دالری برای دستگیری و اطلاعات در مورد «حمزه بن لادن»، پسر «اسامه بن لادن» از سوی وزارت خزانه داری امریکا یک بار دیگر به گروه القاعده رسمیت داد.
در سال ۲۰۱۵ پسر بن لادن در پیام صوتی کشورهای غربی را مورد تهدید مستقیم قرار داد و وعده داده بود به واشنگتن، لندن، پاریس و تل آویو حمله تروریستی خواهد کرد.
در آن زمان، امریکا هیچ اقدامی برای دستگیری و یا هم تعیین جایزه برای وی انجام نداد؛ چون به امید نفوذ داعش در افغانستان بود؛ اما حالا با یک بازی جدید، صلح با طالبان را پیش گرفته و از سوی دیگر با اعلام جایزه برای پسر بن لادن، یک بار دیگر القاعده را بر سر زبان ها کشانده و به دنبال رسمیت بخشیدن دوباره این گروه است.
امریکا می داند که القاعده نسبت به داعش نزدیک تر به افکار مردم افغانستان است و می تواند به مانند گذشته از این کشور به عنوان منبع حضور استفاده کند و به همین خاطر با رسمیت دادن دوباره به این گروه، به دنبال عملی کردن بازی جدیدش است تا افغانستان را وابسته به خود نگه دارد.
به هر صورت واکنش مردم نسبت به تمام بازیهای خارجی در افغانستان نکته مهم و حایز اهمیتی است که سرنوشت افغانستان به آن وابسته است که بازیگران را ناکام می گذارد یا کامیاب می سازند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *