امری بعید، گام های عملی پاکستان برای صلح افغانستان

نشست سه جانبه وزیران خارجه افغانستان، چین و پاکستان با تعهد هر سه کشور مبنی بر مبارزه جدی با تروریزم و تلاش برای آوردن صلح در افغانستان به پایان رسید.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این نشست سه جانبه امروز (۲۴قوس) به میزبانی افغانستان برگزار شد و هر سه وزیر با امضای توافقنامه ‌ای، بر روند مبارزه با تروریزم، صلح افغانستان و افزایش مبادلات تجاری به گونه مشترک تاکید کردند.

صلاح الدین ربانی، سرپرست وزارت خارجه افغانستان، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان بعد از مذاکرات پنهانی در نشست خبری حاضر شده و اظهار داشتند که در مبارزه با تروریزم و تلاش برای صلح افغانستان متعهد می باشند.

وزیر امور خارجه چین اظهار داشت که کشورش با دو افغانستان و پاکستان به صورت راهبردی همکاری جدی داشته و تلاش دارد تا زمینه اعتمادسازی دوباره بین کابل و اسلام آباد را فراهم کند.

به باوی وانگ یی، همکاری سه جانبه برای مبارزه با تروریزم، برقراری ثبات و همکاری‌ های اقتصادی مهم است.

از سویی هم، وزیر امور خارجه پاکستان نشست فعلی را نتیجه بخش‌ تر از سابق دانست و ضمن حمایت از صلح افغانستان بر اعتمادسازی دوباره با کابل تاکید کرد.

شاه محمود قریشی تصریح کرد که برای آوردن صلح و ثبات در افغانستان باید دو دولت در همکاری مشترک باشند و ملامت را به گردن یکدیگر نیاندازند.

به گفته وی، اسلام آباد تلاش‌ های گسترده ‌ای در روند صلح افغانستان انجام خواهد داد و تلاش می کند تا گروه‌ های دخیل در افغانستان را به مصالحه دعوت ‌کند.

در عین حال، صلاح الدین ربانی، سرپرست وزارت امور خارجه بر مبارزه جدی با تروریزم و روند صلح افغانستان تاکید کرد و اظهار داشت که این امر باید به صورت مشترک پیش برده شود.

اما وی تصریح کرد که انتظار می ‌رود که اسلام ‌آباد گام ‌های عملی در اجرای تعهداتش مبنی بر مبارزه با تروریزم و حمایت از روند صلح بردارد.

پیش از این و بارها اسلام آباد به عدم صداقت در عملی شدن تعهدات نشست های صلح در مورد افغانستان متهم می شد و همواره به همین دلیل، نشست های چند جانبه بی نتیجه باقی می ماند.

دور اول نشست سه جانبه افغانستان، پاکستان و چین، در ماه جدی سال گذشته در چین برگزار شده بود که با گذشت نزدیک به یک سال از آن نشست، صلح که تطبیق نشده؛ بلکه ناامنی در افغانستان افزایش نیز یافته است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *