آغاز مذاکرات درباره ماموریت ناتو پس از ۲۰۱۴در افغانستان

آغاز مذاکرات درباره چگونگی ماموریت ناتو پس از ۲۰۱۴ در افغانستان

مذاکرات در مورد چگونگی ماموریت نظامی ناتو و متحدانش پس از سال ۲۰۱۴ در افغانستان آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، مقام های ناتو گفته اند که براساس موافقتنامه میان کابل و کشور های عضوناتو، چگونگی حضور نظامی متحدان را در افغانستان تعیین خواهد کرد.

 به گفتهء مقامات ناتو مقررات شامل موافقتنامهء افغانستان و ناتو با مقررات موافقتنامهء کابل – واشنگتن تقریبأ یکسان است.

اندریس فوگ راسموسن سر منشی عمومی ناتو گفته، تا زمانی که کابل – واشنگتن موافقتنامهء امنیتی را امضا نکنند، هیچ موافقت میان ناتو و افغانستان صورت نخواهد گرفت.

راسموسن در یک اعلامیه تاکید کرده که مذاکرات در مورد چگونگی ماموریت ناتو پس از ۲۰۱۴ در افغانستان میان موریتس یوخیمس، نمایندهء ارشد ملکی ناتو برای افغانستان و رنگین دادفر سپنتا، مشاور امنیت ملی افغانستان در کابل آغاز شده است.

براساس گزارشها در صورتی که افغانستان و ناتو توافق کنند، بین ۸ تا ۱۲ هزار سرباز ناتو پس از ۲۰۱۴ در افغانستان وظیفه اجرا خواهند کرد و ماموریت این نیروها، آموزش نیروهای افغان و مشوره  دهی لازم به آنها خواهد بود.

مقام های ناتو گفته اند که در صورت توافق میان ناتو و کابل، ناتو چهار پایگاه نظامی در افغانستان ایجاد خواهد کرد.

 منشی عمومی ناتو گفته است، که امضای موافقتنامهء امنیتی و دفاعی کابل – واشنگتن زمینه را برای برنامه ریزی ماموریت آموزشی ناتو پس از ۲۰۱۴ در افغانستان فراهم خواهد ساخت.

 با این حال رییس جمهور کرزی گفته است، تا زمانی که شرط های افغانستان از سوی امریکا پذیرفته نشوند، موافقتنامه را با واشنگتن امضا نخواهد کرد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *