حمایت تلویحی شیخ قطر از عبدالرب رسول سیاف

خبرگزاری خاورمیانه / میز انتخابات

بدیهی است که کشور قطر با دور زدن عربستان سعودی دست باز تری در تعاملات سیاسی منطقوی پیدا کرده است و حتی در صدد کمرنگ ساختن نقش ترکیه و ایران در منطقه است .

این شیخ نشین عربی بستر مناسبی برای ام القری شدن داردکه با اتکاـ به اقتصاد که ریشه در نفت دارد و نفوذ که در میان اسلام گرایان و جریان های رادیکال مذهبی و لیبرال دموکرات های کشور حاشیه خلیج دارد دارد نرم و آهسته به یک کشور که خیلی حرف حساب دارد در منطقه تبدیل می شود . قطر نقش اساسی خویش را میان افراطی های اسلام گرا از یک طرف و تکنوکرات هاو جریان های دموکراتیک در افغانستان به خوبی بازی کرده است .

 لذا ست که در تازه ترین مورد شیخ احمد بن جاسم، وزیر تجارت قطر به دعوت محمد اسماعیل خان، وزیر پیشین انرِژی و آب و معاون اول «عبدالرب رسول سیاف»، یکی از نامزدان ریاست جمهوری آینده، برای بازدید از اوضاع ولایت هرات و همچنین تفریح چند روزه، به غرب افغانستان سفر میکند. این سفر که درنزدیکی مرزهای ایران صورت می گیرد؛ پیام انتخاباتی به یاران در داخل افغانستان است. ورنه در منطقه، شکارگاه های مختلفی وجود دارد که میزبانان به خوبی می توانند از مهمان ثروتمند عربی پذیرایی کنند

در واقع این اولین حمایت غیر علنی یکی از کشورهای عربی از یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری افغانستان می باشد که در قالب دعوت غیر رسمی صورت گرفته است.

هرچند ظاهر این سفر یک سفر تفریحی و اقتصادی می باشد، ولی بر کسی پوشیده نیست که اکنون سرمایه داران قطری جزو تاثیرگذارترین شخصیتها بر روی مسایل سیاسی روز نقاط مختلف جهان می باشند. اینکه پشت پرده این سفر چه حمایتهایی از جناب عبدالرب سیاف که یکی از معاونین اش والی قدرتمند سابق هرات می باشد، صورت می گیرد هنوز مطلبی به بیرون درز نکرده ولی قطعا هرجا که قطری ها سرمایه گذاری کردند، بسیاری از مشکلات حل شده است

البته هنوز ستاد انتخاباتی جناب سیاف یا نزدیکان محترم اسماعیل خان در این رابطه هیچ ابراز نظری نکردند ولی قطعا سفر شخصیت بلندپایه قطری به هرات و صرفا دیدار با معاون جناب سیاف، بی ربط به مساله حمایت از این تیم در انتخابات پیش روی که در ۱۶ حمل سال آینده برگزار می شود، نیست. لذاست که قطر با زیر نظر داشتن مهره های امارت اسلامی در کشور جریان های اپوزیسیون دولت را نیز در محراق توجهات سیاسی خویش قرار داده استَ .

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *