هدر رفتن میلیاردها دالر در ساخت و ساز سرکهای افغانستان

بازرس ویژه امریکا در امر بازسازی افغانستان (سیگار) می گوید که میلیاردها دالر در ساخت و ساز سرک ها و شاهراه های افغانستان حیف و میل شده و این زیرساختها در خطر هدر رفتن است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، سیگار در گزارش تازه خود آورده است که با توجه به روند تعمیر و نگهداری ضعیف سرک های افغانستان، در طول بیش از یک دهه؛ زیرساخت سرک ای کشور در معرض خطر هدر رفتن قرار دارد.

در این گزارش ذکر شده است که سازمان های امریکایی از سال ۲۰۰۲ تا کنون ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دالر صرف احداث شاهراه در افغانستان کردند؛ اما، فرسوده شدن سرک ها و شورش طالبان مسلح به شدت به این سیستم لطمه زده است.

سیگار می گوید؛ با وجود آنکه سازمان توسعه بین المللی امریکا (USAID) و وزارت دفاع این کشور میلیاردها دالر صرف ساخت سرک در افغانستان کردند؛ اما، موفقیت آنها در تضمین ماندگاری بلند مدت این سرک ها اندک بود.

به باور بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان، اگر این کشور قرار است اقتصادی متکی به خود پس از پایان کمک های بین المللی در سال ۲۰۲۰، داشته باشد، باید راه های مواصلاتی آن بهبود پیدا کند؛ اما وضعیت تاسف بار شاهراه های این کشور که در معرض شرایط بد آب و هوایی قرار دارند و از سوی شورشیان مسدود و ماین گذاری می شود، این زیرساخت ها در معرض خطر از بین رفتن قرار دارند.

طبق این گزارش، ۵۴ درصد زیرساخت جاده ای افغانستان نیازمند تعمیر و بازسازی دارد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *