مقامات کابل: دستآورد های دولت افغانستان مورد تائید جامعه جهانی قرار گرفت

اولین نشست حسابدهی دو جانبه میان دولت افغانستان و نمایندگان ۴۰ کشور جامعه جهانی با حضورنماینده خاص سازمان ملل متحد در امورافغانستان، ۸ سازمان کمک کننده بین المللی، نهاد جامعه و حقوق بشر در کابل برگزار شد.

این نشست که صبح امروز چهارشنبه (۱۲ سرطان) در مقر وزارت  امور خارجه کشور در کابل برگزار شد در آن روی تعهدات جامعه جهانی و دولت افغانستان در کنفرانس توکیو بحث و گفتگو صورت گرفت.

در ختم این نشست داکتر عمرزاخیلوال وزیر مالیه، داکتر زلمی رسول وزیر امور خارجه، داکتر اشرف غنی احمد زی رئیس پروسه انتقال مسئولیت های امنیتی و یان کوبیش نماینده خاص سازمان مل متحد در امور افغانستان در یک نشست خبری حضور یافتند ودرباره دستآورد های نشست امروز به خبرنگاران توضیحات ارایه کردند.

عمرزاخیلوال وزیر مالیه کشور گفت: در نشست امروز موضوعات مهم مطرح شد و دولت افغانستان در باره کارکرد های خود براساس تعهدات که در کنفرانس توکیوداشتیم به کشور های ناتو  پاسخ ارایه کریدم.

به گفته زاخیلوال، پیشرفت که دولت افغانستان پس از کنفرانس توکیو (۲۰۱۲) داشته است، در این نشست مورد تائید جامعه جهانی قرار گرفت و روی ۱۶ میلیارد دالر کمک جامعه جهانی تجدید شد و تعهدات که در کنفرانس توکیو صورت گرفته بود بازهم روی آن از سوی جامعه جهانی تاکید بیشتر صورت گرفت.

کنفرانس توکیو در باره افغانستان سال گذشته میلادی به میزبانی کشور جاپان با حضور نمایندگان کشور های جامعه جهانی و ناتو برگزار شد و در آن جامعه جهانی تعهدات ۱۶ میلیارد دالر تا سال ۲۰۱۶ به افغانستان داد و تاکید شد که این کمک زمانی به دولت افغانستان تحویل داده خواهد شد این که کشور در محو فساداداری، حکومتداری خوب و دفاع از حقوق زنان متعهد باشد.

وزیر مالیه کشور می گوید، در گذشته ۲۰ درصد کمک ها از سوی دولت افغانستان به مصرف میرسد و حال به ۴۰ درصد رسیده و انتظار میرود که تا ختم سال ۲۰۱۳ به ۵۰ درصد برسد.

با این حال داکتر زلمی رسول وزیر امور خارجه کشور گفت: در این نشست بین المللی روی توافقات کنفرانس توکیو تاکید شد و دستآورد ما در این نشست بی نذیر خوانده شد و با چنین حلت بعد از سال ۲۰۱۴ هیچ تهدیدی برای دولت افغانستان وجود نخواهد داشت.

او گفت همچنین در این نشست  روی کمک های وعده شده از سوی جامعه جهانی به افغانستان تاکید شد وبعد از سال ۲۰۱۴، باید  حکومتداری خوب، حفظ حقوق بشر، امنیت ملی مد نظر باشد.

وی گفت به دنبال این نشست قرار شد که نشست بعدی با انتخاب رئیس جمهور جدید افغانستان، در باره پیشرفت های افغانستان و جامعه جهانی  در سال ۲۰۱۴ در لندن برگزار شود.

همچنین اشرف غنی احمدزی، در این نشست خبری گفت که جامعه افغانستان از سال ۲۰۱۴ نگرانی های دارد اما در نشست که امروز صورت گرفت نگرانی ها کاهش پیدا کرده و نشان دهنده آن است که روند کمک های جامعه جهانی به افغانستان  تا سال ۲۰۲۴ ادامه می یابد.

وی علاوه کرد که نکته مهم بحث در این نشست انتخابات آینده کشور بود که باید شفاف و عادلانه باشد و کمیسیون مستقل انتخابات چارچوب این انتخابات را ترتیب و بعد روی آن کار آغاز شود و بسیج مردمی یگانه نشان دهنده برگزاری انتخابات سالم در کشور است.

آقای اشرف غنی احمدزی گفت: در دوازده سال دیدگاه جامعه جهانی نسبت به افغانستان مثبت بوده طوریکه پیشرفت های در تمام بخش ها و بخصوص صحت و معارف کشور صورت گرفته و افغانستان در شفافیت مالی کشور چهارم در آسیا است.

وی خاطرنشان ساخت که نبود کار و ضعف اقتصادی مردم افغانستان یکی از چالش های است که در نشست امروز نمایندگان جامعه جهانی مطرح شد و چنین نشست پس از انتخاب رئیس جمهور جدید افغانستان در لندن برگزار می شود و هدف آن تعقیب تعهدات و بررسی مسایل روز خواهد بود.

احمدزی افزود در صورت که رئیس جمهور آینده کشور واقعا بر اساس آرای مردم به وجود بیاید کمک های جامعه جهانی در این کشور  آسانتر می شود و در غیر آن صورت این کمک ها به هدر خواهد رفت.

همچنین در این نشست خبری یان کوبیش نماینده خاص سازمان ملل متحد در امور افغانستان گفت: نگرانی های در میان جامعه جهانی در باره فساد اداری در افغانستان وجود دارد.

وی افزود برای مبارزه جدی با فساد اداری یک پروسه تخنیکی است که به آن رسیدگی خواهد شد.

آقای یان کوبیش گفت، نگرانی دیگری در جامعه جهانی وجود دارد موصوع کابل بانک است که چطور می شود که پول های از دست رفته را دوباره به دست آورد و همچینان نگرانی های در باره حقوق بشر و زنان نیز وجود دارد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *