دیدار دو کُره

کره شمالی و کره جنوبی در مورد برگزاری یک نشست در سطح دولتی در سئول با هدف اعتمادسازی دوباره به توافق رسیده‌اند.


به گزارش خبرگزاری خاورمیانه / کابل این توافق در ساعات اولیه روز دوشنبه و پس از ۱۸ ساعت مذاکره بین هیات‌هایی از هر دو طرف در روستای “پانمونجوم”، موسوم به “روستای آتش بس” در مرز دو کشور، به دست آمد.  رسانه‌های محلی کره جنوبی، گزارش دادند که در خلال این مذاکرات نفس‌گیر بین سئول و پیونگ یانگ، قرار شد که اولین دور مذاکرات در سطح بالای دو کشور از سال ۲۰۰۷ ، ۱۲ و ۱۳ ماه ژوئن در پایتخت کره جنوبی برگزار شود.

وزیر اتحاد کره جنوبی نیز گفت که در مذاکرات “پانمونجوم”، دو طرف به یک درک نسبی در مورد چندین مساله مهم رسیده‌اند.  در همین حال، “کی‌سی‌ان‌آ”،خبرگزاری رسمی کره شمالی گفته است که این نشست، بر از سرگیری روابط تعلیق شده بازرگانی بین دو کشور از جمله مجتمع صنعتی مشترک “کیسانگ” متمرکز خواهد بود.

این منطقه صنعتی با مدیریت مشترک دو کشور، در ماه آوریل در بحبوحه تنش میان دو کشور بسته شد.

کی‌سی‌ان‌آ، به نقل از یک بیانیه که در پایان این کنفرانس منتشر شد، گزارش داد: «در این جلسه موافقت شد که در مورد مسایل فوری و اضطراری مربوط به روابط دو کره از قبیل منطقه صنعتی کیسانگ، از سرگیری تور کوهنوردی “کومگانگ”، مساله به هم رساندن خانواده‌های از هم جدا افتاده و بستگان آن‌ها و مسایل انسانی دیگر از این قبیل، مورد بحث و بررسی شود.»

در هفتم ماه ژوئن، کره شمالی خط تلفن مستقیم بین دو کشور را بار دیگر وصل کرد. خطی که در ماه مارس در خلال تنش‌ها بسته شده بود. کیسانگ، در بخش به شدت حصاربندی شده مرزی کره شمالی واقع شده است و در آنجا منازل کارکنان حدود ۱۲۰ شرکت کره جنوبی فعال در این منطقه واقع شده است و افرادی از کره جنوبی و کره شمالی در این منطقه مشغول به کار هستند.

بیش از چهار ماه است که شبه‌جزیره کره وارد یک چرخه تنش لفظی شده است.

این تنش زمانی تشدید شد که امریکا و کره جنوبی در ماه آوریل یک رزمایش مشترک نظامی برگزار کردند و در آن امریکا چندین بمب‌افکن با قابلیت‌های هسته‌ای از نوع ‌B‌ و B۲ را به نمایش گذاشت.کره شمالی برگزاری این رزمایش را محکوم کرد و به واشنگتن و سئول در مورد اقدامات تحریک‌آمیز که ممکن است منجر به یک جنگ تمام عیار شود، هشدار داد.

در اول ماه ژوئن، کیم کوان جین، وزیر دفاع کره جنوبی و چاک هیگل، وزیر دفاع امریکا، گفتند که سئول و واشنگتن، اعلام کردند که ائتلاف محکم خود را برای مقابله با آن‌چه تهدید بالقوه از سوی کره جنوبی نامیدند، حفظ خواهند کرد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *