دادگاه کیفری بین المللی به دنبال تحقیق درباره جنایات جنگی و زندانهای مخفی سیا در افغانستان

دادگاه کیفری بین المللی به دنبال مجوز قضایی برای انجام تحقیقاتی در خصوص جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت در افغانستان است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، دادگاه کیفری بین الملل طی بیانیه اعلام کرد: هرگونه جرایم مرتبط با درگیری های که از اول جولای ۲۰۰۲ میلادی به انیسو در افغانستان صورت گرفته است مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

در این بیانیه ذکر شده است که در کنار بررسی جنایات طالبان و شبکه حقانی که هر دو هم در افغانستان و هم در پاکستان فعالیت های تخریبی دارند، اعضای اداره امنیت ملی و پولیس ملی افغانستان نیز تحت این تحقیقات قرار خواهند گرفت.

در این بیانیه آمده است: وضعیت در افغانستان از سال ۲۰۰۶ میلادی توسط دفتر دادستان تحت بررسی‌های اولیه قرار داشته است. پس از بررسی جامع و دقیق اطلاعاتی که در دسترس دفتر دادستان قرار گرفت معیارهای قانونی متناسب اساسنامه رم درخصوص این اطلاعات اعمال شد و دادستان تصمیم گرفت که یک اساس منطقی برای انجام تحقیقاتی درخصوص وضعیت در افغانستان وجود دارد.

در این تحقیقات جنایات جنگی و نقض حقوق بشر که از سوی آمریکا و متحدانش با تمرکز (سیا) و نقشش در زندان های غیرقانونی و مخفیانه در افغانستان و دیگر کشورهای متحدش مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

سازمان سیا از این زندان های مخفیانه برای بازداشت و بازجویی تروریست‌های مظنون پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر استفاده کرده و در آنها از تکنیک‌های بازجویی پیشرفته که به عنوان ابزار شکنجه مورد انتقاد قرار گرفته‌اند استفاده کرده است.

گفتنی است سازمان سیا زندان های غیرقانونی و مخفی دیگر در کشورهای مانند لهستان، لیتوانی، رم و ‌تایلند نیز دارد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *