واقعا ایران میگذارد عراق تجزیه شود ؟

خبرگزاری خاورمیانه / میز تحولات منطقه

“جو بايدن”، معاون باراک اوباما، رئيس‌جمهوري آمريکا نگراني دولت واشنگتن را از حملات اخير شبه‌نظاميان القاعده عليه دولت و مردم عراق ابراز داشت و عمليات و همکاري امنيتي ميان نيروهاي امنيتي عراق و نيروهاي محلي و قبيله‌اي اين کشور عربي را براي مقابله با اين شبه‌نظاميان ستود .

کاخ سفيد همچنين گزارش داد که آمريکا ارسال سلاح به عراق را براي کمک به مقابله با گروه شبه‌نظامي داعش تسريع مي‌بخشد.

علاوه بر اين، بايدن در تماسي ديگر با اسامه النجيفي، همکاري اخير نيروهاي امنيتي اين کشور و رهبران ملي، قبيله‌اي و محلي را براي مقابله و توقف حملات شبه‌نظاميان مرتبط با القاعده ستود.

جي کارني، سخنگوي کاخ سفيد به خبرنگاران گفت که واشنگتن بايد ارسال موشک و پهپادهاي نظارتي و جاسوسي را به عراق تسريع کند.البته بايدن و ديگر مقامات آمريکايي سخني در خصوص حمايتهاي پشت پرده خود از القاعده و عوامل ايجاد بحران امنيت در عراق به ميان نياورده اند.

کارني در سخنان اخير خود اظهار کرده است:

 

” ما از نزديک با مقام‌هاي دولت بغداد براي بهبود و توسعه استراتژي به منظور منزوي کردن گروه‌هاي وابسته به القاعده همکاري مي‌کنيم و به اين ترتيب شاهد موقعيت‌هايي در الرمادي بوديم. ”

 

اوضاع در عراق همچنان ناپايدار است و زود است که در اين باره نتيجه‌گيري کنيم اما ما به ارسال تسليحات به عراق ادامه مي‌دهيم. در بخشي از اين اقدام، آمريکا به دنبال تامين يک محموله ديگر از موشک‌هاي “هلفاير” به عراق تا بهار 2014 ميلادي است. علاوه بر اين، 10 طیاره بی سرنشین غيرمسلح جاسوسي نيز طي هفته‌هاي آتي به عراق ارسال خواهد شد و همچنين 48 طیاره بی سرنشین “راون” اواخر 2014 ميلادي به دولت بغداد تحويل داده مي‌شود تا به اين وسيله گروه‌هاي شورشي را رهگيري کند.”

 

بايدن به شدت طرفدار تجزيه عراق است

او همچنان از اصلي ترين حاميان پشت پرده تروريسم و القاعده و تکفيري ها در عراق محسوب مي شود. حضور بلند مدت ايالات متحده آمريكا در عراق مسئله اي نيست كه بتوان به راحتي از كنار آن گذشت و آن را تحت عنوان توافقنامه امنيتي بغداد توجيه كرد .اين حضور بلند مدت به معناي اشغال رسمي عراق توسط ايالات متحده آمريكاست . نكته قابل تامل اينكه باراك اوباما همواره در مبارزات انتخاباتي خود ادعا كرده بود كه ايالات متحده از عراق خارج شده است اما هم اكنون شاهد تلاش بايدن براي اشغال عراق هستيم.

گويا در اينجا نيز بايدن فراموش كرده است كه خالق اصلي القاعده خود ايالات متحده آمريكا بوده است.بايدن ادعا کرده است که القاعده هنوز دشمن مشترک آمريکا و عراق و جهان است! البته در اين که القاعده دشمن عراق و جهان است شکي وجود ندارد اما بدون شک القاعده دشمن ايالات متحده آمريکا نيست و نخواهد بود! سران و مهره هاي القاعده همواره در راستاي خدمت به منافع ايالات متحده آمريکا و رژيم صهيونيستي در عراق، سوريه و لبنان وارد عمل شده اند. از اين رو فضايي براي طرح ادعاهاي کاذب از سوي بايدن وجود ندارد.جوزف بايدن معاون رئيس جمهور ايالات متحده آمريكا كماكان علاقه زيادي به دخالت در امور داخلي عراق دارد!

اين علاقه در بايدن متعاقب انتخاب دوباره اوباما به عنوان رئيس جمهور ايالات متحده آمريكا افزايش يافته است .بايدن تئوريسين طرح خطرناك تجزيه عراق است .از اين رو مقامات عراقي بايد نسبت به حضور بايدن در عراق و سفرهاي متعدد وي به بغداد حساس تر باشند .

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *