فیفا نگران تقلب در انتخابات

موسسه‌ی انتخابات آزاد و عادلانه‌ی افغانستان( فیفا) نگران فساد در کمسیون مستقل انتخابات و تقلب دوباره در انتخابات است.

جانداد اسپین‌غر رییس موسسه‌ای انتخابات آزاد و عادلانه (فیفا) در همایش (رسانه‌ها و انتخابات) با ابراز این مطلب اسامی افرادی که در انتخابات‌‌های قبلی در تقلب و فساد دست داشته  نه به رسانه‌ها داده شده و نه به نهاد‌های ناظری مثل فیفا  بیان داشت که از کجا معلوم که دوباره همان افراد و اشخاص به کار گماشته شده و تقلب دیگری را سازماندی نکنند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، جانداد اسپین غر همچنان افزود که بعضی از جابجای‌ها در پست‌های ادارات به شک وتردیدهای مداخله حکومت در پروسه‌ای انتخابات افزدوه و انتظار میرود که افراد تازه جذب شده از نامزد حکومت جانبداری نماید.

رییس فیفا پیشنهاد می‌کند که حکومت باید بی طرفی‌اش را حفظ نموده و بر سرنوشت انتخابات ناظرین ملی و بین الملی نظارت نمایند.

وی نقش رسانه‌ها را نیز پر رنگ دانسته می‌افزاید بخشی عظیمی از نظارت هم بر عهده‌ای رسانه‌ها است که اگر خوب عمل نماید میتواند موثر واقع شده و وظیفه‌ای مسلکی ملی ودینی خویش را ادا نماید.

اسپین غر علاوه نموده که فیفا نیز ده هزار نفر را آموزش داده و بر پروسه‌ای انتخابات نظارت خواهند کرد.

از سویی هم نور محمدنور سخنگوی کمسیون مستقل انتخابات می‌گوید که از مجموع 6845 مرکز رای دهی امنیت 249 مرکز آن تامین نخواهد شد.

وی افزود که تا حال  8/1 میلیون افراد واجد شرایط  ثبت نام و کار ت رای دهی دریافت نموده است و از شش میزان به بعد مراکز توزیع کارت رای دهی سیار نیز شروع به فعالیت نموده و انتظار می‌رود که با این روش افراد بیشتری کارت رایی دهی بگیرند.

کاوه اهنگر نماینده‌ای بنیاد بین المللی سیستم‌های انتخاباتی امنیت را یک چالش بزرگ در مسیر انتخابات دانسته می‌افزاید که متاسفانه برخی از افراد در داخل کشور با نفس انتخابات مشکل دارند و سعی دارند با تبلیغات منفی علیه انتخابات جبهه می‌گیرند.

آهنگر می‌افزاید هرچند که تمام نهاد‌ها بخصوص کمیسیون مستقل انتخابات مسوول برگزاری یک  انتخابات آزاد، عادلانه وشفاف است ولی به همان اندازه شهروندان نیز مسوول بوده و لازم است در این انتخابا مسوولیت شان را ادا نمایند.

 امنیت یک مشکل ملی و کلان است اما برعلاوه ان بعضی جریان ها علیه انتخابات شکل می گیرد. وعده ی بر نفس انتخابات مشکل دارد. مردم باورش نسبت به انتخابات کمتر و کمرن تشده  وانهم ناشی از تقلب ، مشکلات تخنیکی و تبلیغات منفی است.

گفتنی است که این نهاد در 36 کشور جهان فعالیت دارد و در افغانستان از سال 2002 به این سو شروع به فعالیت نموده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *