چگونگی حمله نظامی به سوریه و نقش کشورهای اروپایی

نمایندگان پارلمان انگلیس برای بررسی اقدام نظامی علیه سوریه از تعطیلات تابستانی فراخوانده شده و قرار است روز پنج‌شنبه در این مورد تصمیم‌گیری کنند.

به گزارش خبرگزاری خاور میانه، روزنامه دیلی‌تلگراف به نقل از دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرد که از رئیس پارلمان این کشور خواسته است که نمایندگان را از تعطیلات تابستانی فرابخواند.

به گفته کامرون قرار است روز پنج‌شنبه جلسه‌ای با موضوع سوریه در پارلمان تشکیل شود، دولت در این جلسه «پیشنهادی روشن» ارائه خواهد داد و در مورد آن تصمیم‌گیری خواهد کرد، بیش ازاین 60 نماینده پارلمان از کامرون خواسته بودند که پیشنهاد اقدام نظامی علیه سوریه را در پارلمان به رأی بگذارد.

دولت سوریه می‌گوید هیچ‌گاه، از هیچ سلاح شیمیایی‌ای علیه هیچ‌کس استفاده نکرده و حمله به «غوطه» آن هم زمانی که بازرسان سازمان ملل در سوریه بوده و ارتش هم به دستاوردهای قابل‌توجهی رسیده بود، دسیسه‌ای است که برای منحرف کردن مسیر تحقیقات در مورد حمله شیمیایی مخالفان به «خان‌العسل» انجام گرفته است.

در همین حال کشور ایتالیا اعلام کرده است که مداخله نظامی در سوریه مشروط به موافقت شورای امنیت است.

وزیر خارجه ایتالیا با فراخواندن طرف‌های درگیر در سوریه، موافقت شورای امنیت سازمان ملل متحد را زمینه‌ساز مداخله کشورش در اقدام نظامی در سوریه دانست.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که ایتالیا موافقت شورای امنیت را زمینه مشارکت این کشور در اقدام نظامی در سوریه اعلام کرده است.

 «امابونینو» وزیر خارجه این کشور به نمایندگان پارلمان ایتالیا گفته است: ایتالیا در هیچ اقدام نظامی بدون موافقت شورای امنیت سازمان ملل متحد شرکت نخواهد کرد.

 وی افزود: حتی اگر خطر گزینه مداخله محدود در حال تبدیل شدن به گزینه نامحدود باشد. چرا که نیروهای نظامی ایتالیا در حال حاضر بیش از حد در جهان گسترده شده‌اند.

 وزیر خارجه ایتالیا ضمن فراخواندن همه طرف‌ها به گفت‌وگو گفت که راه حل بحران سوریه نظامی نیست. تنها راهکار موجود گفت‌وگوهای سیاسی است.

 فرانسه نیز اعلام کرده بود که درباره همراهی در اقدام نظامی در سوریه تصمیمی در واکنش به حمله شیمیایی گرفته نشده است و گزینه‌های دیگر همچنان روی میز هستند.

 آلمان نیز از پیگیری راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه حمایت کرده است.

با این حال وزیر خارجه سوریه هشدار داده است که با هرگونه تحرکات نظامی غرب پاسخ خواهد داد و مخالفین دولت سوریه از سلاح های شیمیایی علیه مردم بیگناه در این کشور استفاده کرده اند.

همچنین روسیه و جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده اند حمله نظامی به سوریه تنها با این کشور متکی نمی شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *