چین ، جای آمریکا را می گیرد

بنابر نظرسنجي‌ها، شمار زيادي از مردم در سراسر دنيا بر اين باورند که چين سرانجام به عنوان قدرت اول اقتصادي دنيا جاي امريکا را مي‌گيرد.

اين نظرسنجي که موسسه « پيو» آن را انجام داده، در فاصله روزهاي ۲ مارس تا اول مي ۲۰۱۳ انجام شده است. ۳۷.۶۵۳ پرسش شونده از ۳۹ کشور دنيا در اين نظرسنجي شرکت داشتند. از زمان رکود مالي در سال ۲۰۰۸ ميلادي، آمار افرادي که امريکا را برترين قدرت اقتصادي دنيا مي‌دانستند از ۴۷ درصد به ۴۱ درصد کاهش يافته است.

بر اساس نظرسنجي که در سال ۲۰۰۸ ميلادي انجام شد و در آن پرسش شوندگاني از ۲۰ کشور دنيا مشارکت داشتند، ۴۱ درصد از پرسش شوندگان امريکا و ۳۴ درصد چين را برترين قدرت اقتصادي دنيا مي‌دانستند.ديدگاه غالب در سراسر اروپا اين است که چين در نهايت به عنوان برترين قدرت اقتصادي دنيا جاي امريکا را خواهد گرفت.

مردم در برخي از نزديک‌ترين کشورهاي متحد امريکا درغرب اروپا مي‌گويند که چين درحال حاضر برترين قدرت اقتصادي دنياست.53 درصد از پرسش شوندگان در انگليس مي‌گويند که چين قدرت برتر اقتصادي دنياست، اين درحالي است که فقط ۳۳ درصد امريکا را قدرت اقتصادي دنيا مي‌دانند. در آلمان نيز ۵۹ درصد مي‌گويند چين قدرت اقتصادي دنياست و فقط ۱۹ درصد امريکا را قدرت اقتصادي اول دنيا مي‌دانند.

حتي در بسياري از کشورهايي که هنوز امريکا در آن‌جا برترين قدرت اقتصادي دنيا تلقي مي‌شود، بسياري بر اين باورند که چين يک روز به برترين قدرت اقتصادي دنيا تبديل خواهد شد. نتايج نظر سنجي« پيو» ، آخرين بازتاب نظرسنجي‌هاي جهاني درباره مبارزه اقتصادي امريکا از سال ۲۰۰۸ ميلادي و توسعه اقتصادي چين در دهه‌هاي اخير است.

سازمان همکاري اقتصادي وتوسعه در ماه مارس اعلام کرد، اقتصاد چين تا سال ۲۰۱۶ ميلادي از نظر قدرت خريد از امريکا به عنوان بزرگترين اقتصاد دنيا، پيشي خواهد گرفت.

بنابر تحليل‌هاي تجاري آسوشيتدپرس، چين اکنون به عنوان شريک تجاري در بيشتر نقاط دنيا از امريکا از جمله متحدانش، مانند کره جنوبي و استراليا پيشروتر است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *