عاید یک میلیاردی، کشاورزان از بابت فروش هندوانه در فراه

ریاست زراعت و مالداری ولایت فراه اعلام کرده است که کشاورزان در این ولایت طی سال جاری از بابت فروش و تولیدات 250 هزار تن هندوانه، یک میلیارد افغانی عاید داشته اند.
به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، انجنیر محمد جعفر کاظمی امر امور خدمات زراعتی رياست زراعت فراه، با بیان این مطلب افزود که ارقام ذکر شده، در اين رياست ثبت گردیده است.
آقای کاظمی، هندوانه فراه را از نظر کیفیت و حجم در منطقه بی نظیر خوانده، افزود که  بطور اوسط، وزن هر هندوانه در این ولایت 12 کيلوگرام  می باشد.
وی افزود: از ولایت فراه هندوانه به ساير ولايات کشور، پاکستان و ايران  صادر مى شود، اما مشخص نکرده است که امسال (1392) چه مقدار هندوانه از اين ولايت به خارج صادر شده است.
کاظمی میگوید که سال گذشته، زارعين  به دلیل نبود بازار براى فروش متضرر شده بودند، اما امسال به دليل بازار خوب، قيمت هندوانه نيز افزایش یافته است.
به گفته کاظمی سال گذشته، قيمت يک کيلو هندوانه يک افغانى بود، اما امسال يک کيلو پنج افغانى فروخته مى شود.
موصوف علاوه کرد که سال گذشته،  بيش از 17 هزار هکتار زمين هندوانه کاشته شده بود که مجموعا 544 هزار تن هندوانه به  دست آمده  150 هزار تن آن به خارج صادر شده بود اما در سال جارى از 15 هزار 300 هکتار زمين، 505 هزار تن هندوانه به دست آمده و 250 هزار تن آن به فروش رسیده است.
وى می گوید، سطح کشت هندوانه امسال نسبت به سال گذشته به دليل متضرر شدن کشاورزان در سال گذشته، پايين آمده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *