بودجه مبارزه با کرونا؛ احتمال معرفی شدن برخی مقامات به دادستانی

بازرس افغانستان می گوید که در صورت تکمیل بازرسی ها از بودجه اختصاص داده شده برای مبارزه با کرونا، احتمال دارد که بعضی از مقامات به دلیل غفلت وظیفوی و شماری از مسوولین ولایتی، به دلیل سوء استفاده از منابع دولتی، به دادستانی معرفی شوند.
به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، غزال حارس در نشست خبری امروز (۴اسد) در کابل اظهار داشت که ادعای قاچاق دستگاه های تنفس مصنوعی کمک شده به پاکستان منتفی است.
وی اظهار داشت که از مجموع ۶۳ دستگاه تنفس مصنوعی کمک شده به افغانستان، موجودیت ۵۶ دستگاه آن، تاهنوز تثبیت و تصدیق گردیده است.
به گفته وی، تثبیت و تصدیق موجودیت ۵۶ دستگاه از ۶۳ دستگاه تنفس مصنوعی کمک شده، ادعای خبرگزاری پژواک از قاچاق ۳۲ دستگاه به پاکستان را، منتفی می سازد.
بانو حارس افزود که بازرسی ها روی تشخیص و تصدیق ۷ دستگاه باقیمانده جریان دارد و نتایج آن پس از تکمیل شدن، اعلام خواهد شد.
بازرس افغانستان، آمار وزارت صحت عامه در مورد تعداد مجموعی دستگاه های تنفس مصنوعی موجود در کشور را متناقض دانسته و اظهار داشت که «تا هنوز این وزارت شمار دقیق این دستگاه ها را مشخص نکرده است».
وی تاکید کرد که تمام دستگاه های تنفس مصنوعی موجود در افغانستان شامل لیست می شوند و اگر از این جمع یکی هم تثبیت نگردید، گزارش آن به ملت ارائه خواهد شد.
بازرس افغانستان تصریح کرد که بودجه ولایتی مبارزه با کرونا در ۴ ولایت مورد بازرسی قرار گرفت و یافته های ابتدایی نشان می دهد که خریداری اجناس و تجهیزات مورد نیاز، در بسیاری موارد با قیمت بلند صورت گرفته است.
بانو حارس از خریداری های غیر مرتبط از بودجه ولایتی مبارزه با کرونا یاد کرد و گفت: «از این بودجه تلویزیون های بزرگ، سیت های موبایل و لینزهای کمره نیز خریداری شده است».
به گفته بازرس افغانستان، در قیمت اجناس مشابه خریداری شده در ولایت ها، تفاوت قابل ملاحظه وجود دارد به شکلی که یک دستگاه ترمامیتر دیجیتلی در ولایت بدخشان ۱۲ هزار افغانی، در هرات ۲۴ هزار، در لوگر۹۱ هزار، در غزنی ۱۶ هزار و در سمنگان ۲۰ هزار افغانی، خریداری شده است.
بر اساس معلومات وی، یافته ها نشان می دهد که در بخش صحی ضعف جدی مدیریتی از سال های گذشته و اکنون وجود دارد.
بانو حارس تاکید کرد که در صورت تکمیل بازرسی ها، احتمال دارد که بعضی از مقامات به دلیل غفلت وظیفوی و شماری از مسوولین ولایتی، به دلیل سوء استفاده از منابع دولتی، به دادستانی معرفی شوند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *