اقدام تازه طالبان؛ گرفتن بیعت از رهبران جهادی

رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، می‌ گوید که طالبان از شماری از چهر‌ه‌ های سیاسی کشور بیعت خواسته است.
به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، محمد محقق در مراسمی به مناسبت بیست و ششمین سالگرد ترور استاد عبدالعلی مزاری (شهید عدالت) اظهارداشت که طالبان با این خواست  راه رسیدن به صلح را به صورت عملی می‌بندند.
به گفته وی، طالبان سه شرط را برایش پیشکش کرده‌ و از وی خواسته با این گروه بیعت کند و یا هم بی‌ طرف باقی‌ بماند.
محقق خاطرنشان ساخت که طالبان با این کارشان عملا راه رسیدن به صلح را می بندد.
در عین حال، سرور دانش، معاون نخست ریاست جمهوری نیز در این مراسم تاکید کرد که هیچ طرحی درباره صلح نباید در غیاب دولت افغانستان روی دست گرفته شود.
به گفته وی، این طرح نباید تنها براساس خواست خارجی‌ ها مطرح شود.
دانش تصریح کرد که هر نوع طرحی باید با حفظ نظام سیاسی و تداوم قانون اساسی کشور مطرح شود و نه به قیمت فروپاشی نظام و لغو قانون اساسی.
بر اساس اظهارات وی، طرح حکومت موقت از سوی دولت یک نوع عقبگرد و به معنای فروپاشی نظام کنونی است.
در همین راستا، دانش تاکید کرد که دولت برای استقرار صلح در کشور، از هر نوع طرح «معقول» و «منطقی» استقبال می‌ کند.
معاون دوم ریاست جمهوری بهترین طرح را «حکومت مشارکتی و انتخاباتی» یاد کرد و گفت که بدون حکومت انتخابی کشور به بحران خواهد رفت.
دانش بهترین مکانیسم صلح پایدار را مشارکت عادلانه همه جوانب به شمول گروه طالبان در نظام جمهوری اسلامی و برگزاری انتخابات عنوان کرد.
وی گروه طالبان را متهم کرد که در گفتگوهای صلح صادق نیست؛ زیرا به گفته او، این گروه در طول ۲۷ سال اخیر با مردم افغانستان در جنگ‌ بوده‌ و برای صلح با حکومت و مردم، حسن‌ نیت نشان نداده‌ است.
این اظهارات در حالی بیان می شود که زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان در سفر اخیرش به کابل طرحی را به دولت و شماری از سیاسیون افغانستان سپرده است.
در این طرح، نقشه‌ راه ایجاد یک حکومت انتقالی پیش‌ بینی شده است. این طرح که در ۱۰ صفحه به زبان انگلیسی ترتیب شده است، چندین سناریوی احتمالی را برای ایجاد حکومتی زیر نام «دولت انتقالی صلح» پیش‌ بینی کرده است.
حکومت تا حال در این رابطه واکنش نشان نداده و اظهارنظر نکرده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *