واکنش جدی سیاسیون به نامه و طرح وزارت خارجه امریکا

شماری از سیاسیون و دولتمردان به نامه و طرح وزارت خارجه امریکا برای افغانستان واکنش جدی نشان دادند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، سیاسیون در مراسم هفتمین سالروز درگذشت مارشال محمد قسیم فهیم که امروز (۱۸حوت) برگزار شد، نامه وزارت خارجه را نوعی مداخله در افغانستان دانستند.

امرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری تصریح کرد که معامله بر سر قانون اساسی و حق رای مردم پذیرفتنی نیست.

وی هشدار داد که روابط دوجانبه با احترام متقابل است؛ اما اگر این روند وجود نداشته باشد، تمکین به خواست ‌های نا مشروع برای حذف حق رای مردم ناممکن است.

صالح تاکید کرد که با توجه به تمام روابط امریکا و افغانستان، تحت هیچ شرایطی کسی حق ندارد مردم را از حق رای شان محروم کند.

به عقیده وی، این حق مشروع حکومت است که سرنوشت ۳۵ میلیون شهروند افغانستان را مطابق به تقویم دیگران، به سازش و معامله نگیرد.

معاون نخست ریاست جمهوری با تاکید بر صلح باعزت برای مردم افغانستان، تصریح کرد که ۲۰ تن با گرد آمدن در یک اتاق نمی‌ توانند درباره سرنوشت مردم تصمیم بگیرند.

وی هشدر داد که اگر چنین شد خودش مثل امام حسین در برابر طالبان و حامیان آنان، ایستاد‌گی خواهد کرد.

از سویی هم، دکتور عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی در این نشست اظهارداشت که دو روز پیش از آمدن زلمی خلیلزاد به کابل، نماینده سفارت امریکا این نامه را برای آنها، سپرده بود.

وی با اشاره به مهم دانستن برخی از موارد این نامه، تصریح کرد: “هیچ کس هیچ چیزی را بالای مردم افغانستان تحمیل کرده نمی ‌تواند. تفرقه، تبعیض و بی ‌اتفاقی باعث شده هر چیز بالای ما تحمیل شود.”

به باور عبدالله، حق رای مردم نباید معامله شود.

همچنین محمد محقق، مشاور رئیس ‌جمهور در امور امنیتی و سیاسی می گوید که در شرایط حساس فعلی، اختیار از دست مردم افغانستان در حال رفتن است و اکنون در شرایط غیر صلح هستیم.

وی با اشاره به نامه وزیر خارجه امریکا تصریح کرد که ضعف در پیام وزارت خارجه امریکا این است که شناخت از ساختار افغانستان ندارند و لحن آمرانه دارد؛ اما صلح فرمایشی و آمرانه به جایی نمی ‌رسد.

بر اساس نامه‌ آقای بلنکین به رئیس ‌جمهور غنی، واشنگتن از سازمان ملل می‌ خواهد یک نشست جهانی با حضور وزیران خارجه و فرستاده‌ های ویژه امریکا، روسیه، چین، پاکستان، ایران و هند را برای بحث روی یک رویکرد واحد درباره روند صلح افغانستان، برگزار کند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *