جنرال عظیمی: سالی که گذشت خونین و پرچالش بود

خبرگزاری خاورمیانه- بخش امنیت سالی که گذشت (۱۳۹۲)

تورنجنرال محمد ظاهرعظیمی سخنگوی وزارت دفاع ملی افغانستان می گوید، سال ۱۳۹۲ یک سال خونین وپر از چالش بوده ونیروهای امنیتی با برخورد سخت با دشمنان مردم افغانستان و دهشت افگنان مواجه شده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، سخنگوی وزارت دفاع تاکید کرده که در بعد دیگرش سال ۱۳۹۲ پراز دستآورد برای اردوی و تمامی نیروهای امنیتی افغانستان بوده و در این سال آزمون بزرگی را با موفقیت پشت سر گذاشته ایم .

به گفته آقای عظمینی، در سال گذشته بعد از انجام چهار مرحله موفقیت آمیز انتقال مسوولیت های امنیتی مرحله پنچم و نهایی انتقال را آغاز نموده وادامه دارد.

 • مسولیت پلانگذاری – رهبری عملیاتهای زمینی به اردوی ملی سپرده شد که ما ۹۷% عملیاتها زمینی را به طور مستقل رهبری واجرا کرده ایم . در مورد( ۳ ) فیصد باقیمانده بیشتر در بخش هوایی نیاز به همکاری قوای بین المللی بوده است.

• آمادگی برای تامین امنیت انتخابات گرفته شده که محترم تورنجنرال افضل امان توضیحات بیشتر خواهند داد.

 • سال گذشته عملیاتهای مهمی در وایگل – چپه در- آزره و حصارک صورت گرفته که هر کدام به نوبه خود منجر به پاک سازی منطقه بعد ازمدت ده سال ازوجود دشمنان وطن گردیده است.

 • دشمن که در پلان خالد بن ولید با حمایت مستقیم و واضح استخبارات خارجی ، در نظر داشت شاهراه و راهایی مواصلاتی درجه یک ودرجه دوهمچنین بعضی واحدهای اداری را به کنترول در آورد در این راستا تمام قابلیت خویش را مورد استعمال واستفاده قرار داده ومدارس را نیز در پاکستان تعطیل نمودند همرا ه با حملات سنگین در ولایات فاریاب – بدخشان -کندوز– فراه – هلمند – غزنی – میدان وردک – لوگر – کنر- نورستان – ننگرهاربه گونه بسیار قدرتمندی سرکوب شدند.

 آقای عظیمی می گوید تصور دشمنان وطن این بود که بابیرون شدن قوایی خارجی انتقال مسولیت های امنیتی و رهبری عملیاتهای نظامی توسط اردوی ملی توانمندی وقدرت اردوی ملی را به چاش بکشد وطوری وانمود کند که اردوی ملی توان تامین امنیت را ندارد .

این حملات دشمن که با توجه به عدم پوشش هوایی قوایی خارجی صورت میگرفت ، توانستند به تعداد وسیع افرادش شان را برای اولین بار به گروپ های صد نفری شامل عملیات ساخته و از توانایی های نهایی شان استفاده نمودند که به شدت سرکوب شدند.

 هر چند سال گذشته با توجه به گستردگی حضور ما در عملیاتها تعداد تلفات ما بیشتر بوده اما تمام مسولیت عملیات ها بدوش اردوی ملی افغان بوده که به موفقیت و پیروزی های چشم گیری همراه بوده است.

به صدها بیز و قرار گاه های قوای خارجی در مناطق بسیار مهم به اردوی ملی و نیروهای امنیتی سپرده شده است .

 سخنگوی وزارت دفاع ملی گفته که در سال گذشته بیشتر از ( ۱۳۰۰ ) عملیات پلان شده محاربوی داشتیم علاوه برآن هزاران عملیاتهای متفرقه تصفیوی – چک پاینت – گزمه وغیره…. نیز اجرا شده است و از سوی هم (۵۸۴) عملیات خاص صورت گرفته است.

در مجموع هزاران نفر از دشمنان وطن کشته وزخمی شده اند و به تعداد ۲۱۸۳ سلاح میل سبک وسنگین مختلف النوع ، ۳۵۱ پایه مخابره ۶۸۵، عراده واسطه خورد وکلان ، ۲۲۴۱۵ کیلو گرام مواد انفجاریه بدست آمده و ۷۷۵۶ حلقه ماین کشف وخنثی گردیده است .

 آقای عظیمی در ادامه ارایه گزارش کارکرد وزارت دفاع ملی در سال گذشته گفته که وزیر دفاع ملی و لوی درستیز در سال گذشته به تمام جزوتامهای اردوی ملی سفر نموده از نزدیک احضارات محاربوی – سطح تعلیمی – مورال – معیشت و برخورد قوماندانان با منسوبین تحت امر شان را از نزدیک ارزیابی نموده اند.

 به همین ترتیب دیگر اعضای رهبری و تیم کاری وزیر دفاع ملی به تمام ولایات نیز سفر های داشتند.

 آمارکشته شده ها در سال گذشته به طور اوسط روزانه ۳.۸ فیصد بوده است .

 در مورد شهدا – انتقال آنان – ارج گذاری به مقام شان توجه خاص صورت گرفته است برای هر شهید معاش ۱۲ ماهه به عنوان پول اکرامیه و تمام معاش که درایام خدمت داشته اند صد فیصد به خانوادهای شان تعلق میگیرد.

برای معلولین ، افسران اکرامیه معاش ده ماهه و برای بریدملان وسربازان اکرامیه معاش ۱۵ ماهه پرداخته میشود .

برای معلولین درجه یک معاش زمان سلامتی بطور ۱۰۰% و برای معلولین درجه دوم ۵۰% معاش شان تا اخیر عمر داده میشود

 پروسه سواد آموزی در اردوی ملی از سالیان قبل آغاز گردیده وتا حال (۵۳۵۶۶) سواد آموخته اند و (۳۶۳۳۲) در حال آموختن اند.

عظیمی گفت طرح مااینست که جوانان که در اردوی ملی میپیوندند باید با سواد شوند.

 توجه وزارت دفاع ورهبری وزارت اینک بالای بلند رفتن کیفیت اردوی ملی بوده ودر بلند بردن قابلیت ها تلاش صورت میگیرد. مخصوصاً در عرصه تعلیم وتربیه نسل جوان در موسسات تحصیلات عالی داخلی وخارجی توجه خاص داریم ، سال گذشته از اکادمی ملی نظامی بعد از دوره چهارساله ۵۰۷ نفر فارغ التحصیل داشتیم که این افسران جوان در آینده رهبری اردوی ملی رابه عهده میگیرند.

 به باور عظیمی بزرگترین دست آورد وزارت دفاع درسال گذشته بلند رفتن حمایت مردمی میباشد ما معتقدیم که یگانه فکتور موفقیت برای اردوی ملی لطف خداوند(ج) وحمایت مردم میباشد که این یک سرمایه بزرگ بوده ومسولیت مارا بار بار سنگین تر میسازد.

 آمار رسمی آیساف از نظر سنجی که توسط چندین موسسه خارجی صورت گرفته۹۳ فیصد مردم افغانستان حمایت خویش را از اردوی ملی اعلان کرده اند.

 کار مشترک ما و جامه جهانی بالای ارتقایی ظرفیت ها و قابلیت ها و بلند رفتن کیفیت چه از لحاظ تعلیم وتربیه و چه ازلحاظ سلاح وتجهیزات ادامه دارد.

 او گفت، سال گذشته ما هیلیکوپتر های می ۱۷ ، طیارات c-130 ترانسپورتی و طیارات بی بیلوت کشفی بدست آوردیم که در سهولت ترانسپورت و کشف ما مفید واقع شده است، توسعه قابلیت هوایی در سال ۲۰۱۷ ادامه خواهد داشت.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *