نواز شریف از جان کری رشوت دریافت کرده است

خبرگزاری خاورمیانه / میز امنیت – پاکستان شناسی

در دیدار مقامات عالی رتبه ایالات متحده و پاکستان، چاک هگل وزیر دفاع آمریکا اظهار داشت که کشورش در صورت پایان دادن به اعتراضات مردم پاکستان نسبت به حملات طیاره های بی پیلوت آمریکایی حاضر به ادامه کمک های مالی ۶/۱ بیلیارد دالری سالانه خود به پاکستان خواهد بود. این تظاهرات منجر به انسداد خطوط مواصلاتی انتقلال تجهیزات به افغانستان از سوی پاکستان شده است.

به نقل از یو.اس.ویوور –  اهدای این کمک های مالی از اواخر ماه اکتبر سال جاری از سر گرفته شد. نخست وزیر پاکستان، نواز شریف نیز که تا پیش از این به انتقاد از حملات طیاره های بی پیلوت آمریکایی به پاکستان می پرداخت، از این اقدام آمریکا استقبال نموده و به کاهش انتقادات خود پرداخت.

با این حال پس از نشست اخیر نخست وزیر پاکستان با چاک هگل، نواز شریف صراحتا این حملات را غیر سازنده خواند، اما مقامات پنتاگون مدعی شدند که از جانب نواز شریف اطمینان لازم را نسبت به جلوگیری از اقدامات معترضین دریافت نموده اند.

با توجه به گزارشات رسیده مبنی بر دستور نواز شریف به پلیس، جهت مقابله با معترضان در هفته گذشته، اظهارات اخیر هگل چندان دور از ذهن نیست.

سوال این است که آیا نواز شریف می تواند به این اعتراضات، بویژه پس از تعهدی که به هگل داده است پایان بدهد؟ اگر نتواند در تحقق این امر موفق بشود، کمک های مالی آمریکا را از دست می دهد و اگر اقدام به مقابله با معترضین کند، اعتبار داخلی خود را در معرض خطر قرار خواهد داد.

اعتراض به حملات طیاره های بی پیلوت ، نتیجه مستقیم دو بار خلف وعده آمریکا در خصوص پایان دادن به این حملات، یکبار با اقدام به قتل یکی از رهبران طالبان در کمتر از ۲۴ مانده به آغاز مذاکرات صلح و بار دیگر با حمله به مدرسه ای مذهبی در اولین روز اعتراضات اخیر بود که منجر به تشدید احساسات معترضین گشت.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *