زنان غور در برابر حیوانات تبادله میشوند

گزارش اختصاصی خبرگزاری خاورمیانه – میز زنان 

مسئولان ریاست امور زنان ولایت غور میگویند زنان این منطقه از کشور به دلیل سنت های ناپسند و فقر فرهنگی در وضع نامناسبی به سر میبرند و حتی در برابر حیوانات و سلاح تبادله میشوند. آنان میگویند این روند نسبت به سالهای گذشته رشد ۱۱ فیصدی را داشته و در این زمینه از سوی دولت محلی اقدامات جدی صورت نگرفته است.

معصومه انوری، رئیس امور زنان غور میگوید: زنان این ولایت در این اواخر متحمل خشونتها و آزارهای فامیلی زیادی بوده اند و در بسیاری از مواقع در برابر اشیا و حیوانات، فروش و یا تبادله شده اند. او میگوید از آغاز سال جاری تا کنون ده ها گزارش از این گونه واقعات از ولسوالی های غور به اداره اش رسیده و مقامات مرکز از این گونه مسائل بی خبر نیستند.

در همین حال گل فروز غفوری، یکتن از نمایندگان مردم غور در شورای ولایتی معتقد است که ازدواج دختران در برابر پول یکی از عرفهای ناپسند اما جا افتاده برای مردم این ولایت شده است. به گفته ی وی بالا بودن پیشکش و یا مهریه های دختران جزء بالندگی های خانواده ها شده و حتی آماری از فروش دختران تا مرز دو ملیون افغانی در شورای ولایتی غور به ثبت رسیده است.

به بیان این نماینده ی مردم غور در شورای ولایتی، این روند یکی از مهمترین دلایل فرار از خانه و روی آوردن دختران به فحشا شده است. خانم غفوری میافزاید در سرتاسر این ولایت، زنان حق انتخاب همسر را ندارند و پس از بروز مشکلات حاد، خانواده ها حتی تمایلی برای حل مسئله ی خود از طریق ارگانهای عدلی و قضایی نشان نمیدهند. از سویی دیگر شماری از فعالان مدنی این ولایت خرید و فروش دختران و یا تبادله ی آنان در برابر حیوانات و اسلحه را یکی از دلایل افزایش خشونتها عنوان میکنند.

حسن حکیمی، عضو جامعه ی مدنی ولایت غور میگوید: در بسیاری از موارد نزاعها بر سر ازدواج دختران باعث بروز درگیری ها و حتی اختلافات شدید میان اقوام و قبیله ها شده است. او معتقد است که تبادل زنان در بدل جانوران و اشیاء، نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری یافته است. حکیمی عنوان میکند که از آغاز سال جاری تا کنون ده ها مورد قضیه ی فروش و یا تبادله ی دختران در برابر مال و یا پول صورت گرفته و این روند همه روزه ادامه دارد.

در همین حال “گل دسته”، یکتن از قربانیان واقعات تجاوز جنسی در ولایت غور میگوید: توسط ۴ تن از افراد روستای نزدیک به محل سکونت خود مورد تجاوز قرار گرفته و این مسئله برگرفته از خصومتهایی بوده که افراد متجاوز با برادر وی داشته اند. به گفته ی وی در حال حاضر او دیگر نمیتواند که در قریه و یا منطقه ی خود زندگی کند و میبایست به خارج از ولایت غور مهاجرت کند.

وی بیان میدارد که تا کنون چندین بار در این رابطه به ارگانهای امنیتی غور مراجعه کرده اما جواب روشنی را دریافت نکرده است. در ادامه ی این گفته ها معصومه انوری، رئیس اداره ی زنان غور باورمند است که قضایای خشونت علیه زنان در ولایت غور کمتر از سوی مراجع امنیتی پیگیری میشود. وی میگوید: در این رابطه دولت محلی میبایست توجه بیشتری از خودنشان دهد و زمینه ی رسیدگی به حقوق زنان را هرچه بیشتر فراهم سازد.

این در حالی است که مسئولان امنیتی ولایت غور میگویند واقعات خشونت علیه زنان نسبت به گذشته کاهش رو به رشدی را داشته و در این رابطه تعداد زیادی از افراد دستگیر و یا بازجویی شده اند. ولایت غور محروم ترین منطقه در غرب افغانستان است. گفته میشود که مهمترین دلیل فقر فرهنگی در این ولایت، مشکلات اقتصادی مردم میباشد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *