اولین کنفرانس منطقه ای تیاتر ستمدیده گان در کابل

 

 

خبرگزاری خاورمیانه / میز هنر

هنرمندان و دست اندرکاران گونه ای جدید از تیاتر با نام “تیاتر ستمدیده گان” ، از کشورهای محتلف در کابل گردهم آمده اند و در قالب یک کنفرانس مشترک، به تبادله تجارب در زمینه گونه های جدید از فعالیت مدنی در قالب تیاتر پرداختند. نماینده گان و متخصصینی از کشور های : هند، نپال،ایران،پاکستان،بنگلادیش،قرقیزستان،مصروسری لانکا و..که هر کدام در زمینه ی تیاتر مشارکتی، تیاتر قانونگذاری و تیاتر ستمدیده گان در کشورهای شان فعالیت کرده اند به این کنفرانس منطقه ای که برای نخستین بار است در افغانستان برگذار می شود، دعوت شدند.

اولین کنفرانس منطقه ای تیاتر ستمدیده گان در کابل، به تاریخ ۱۹ نوامبر سال جاری برای ۷ روز ادامه یافت و طی این ۷ روز، اشتراک کننده گان هرکدام با برگذاری ورکشاپ های مختلف، تجربیات شان را به اشتراک کننده گان دیگر انتقال دادند.

“ایوان هاستینگ” ، کسی که از سال ۲۰۰۹ با شیوه ی ابداعی خاص خود با نام “تیاتر سایه ها” پروژه ای را به منظور فعالیت در زمینه ی حقوق زنان در هند آغاز کرده است، در این کنفرانس نیز با راه اندازی کارگاه تیاتر سایه، سایر اشتراک کننده گان را با شیوه ابداعی خود آشنا ساخت.

اشتراک کننده گان در این کارگاه همچنین به طور عملی یک تیاتر را بوسیله ی سایه ها اجرا کردند.

این کنفرانس توسط سازمان دمکراسی و حقوق بشر افغانستان برگذار گردید و پشتیبانی نهاد های بین المللی ای چون “بنیاد هاینریش بُل” و “مدیکو انترنشنل” را هم با خود داشت. مسوولین این سازمان می گویند از چهار سال به این طرف در زمینه “تیاتر ستمدیده گان ” در افغانستان فعالیت کرده اند.

روز آخر این کنفرانس ۷ روزه، به نشست فعالین مدنی و حقوق زنان اختصاص داشت. در این نشست که تحت نام “کنفرانس منطقه ای حقوق زنان” برگذار گردید، شماری از فعالین مدنی و فعالین مسایل زنان و هنرمندان خارجی ی اشتراک کننده در این کنفرانس هم حضور داشتند و به ارایه مباحثی پیرامون وضعیت زنان در کشورهای شان پرداختند.

به گفته مسوولین سازمان دمکراسی و حقوق بشر افغانستان، این کنفرانس با هدف توضیح چگونه گی بهره گیری از قالب های هنری ای چون تیاتر، در جهت فعالیت در زمینه ی مسایل مربوط به حقوق زنان برگذار شد.

تیاترستمدیده گان (T O)، نخستین بار در اوایل دهه ۶۰ میلادی، توسط یک کارگردان برازیلی تیاتر( آگوستو بوآل) معرفی و اجرا شد. آگوستو بوآل هنرمندی بود که به دلیل فعالیت های هنریش، برای پانزده سال از کشورش تبعید شد اما در تمام عمرش برای گسترش این نوع تیاتر تلاش نمود. تیاتر ستمدیده گان در حقیقت به گونه ای اجتماعی از تیاتر اطلاق می شود که بیشتر به منظور شکستاندن شیوه ی مونولوگ گونه و یک جانبه ی گونه های رسمی تیاتر ،ایجاد شده است. در این شیوه ی هنری که بیشتر به منظور ترویج مفاهیم انسانی و اکثرا در مناطق پرمنازعه اجرا می شود، بازیگران، خود کسانی هستند که قبل از این و در مواجهه با سایر گونه های تیاتر، تماشاچی بودند.

مسعود حسن زاده

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *