کمبود انرژی در پاکستان و نواز شریف

بر اساس یک سروی اخیر در حالیکه اقتصاد پاکستان سالانه صرف ۱.۵ درصد رشد دارد، کمبود انرژی برق در پاکستان سالانه به اقتصاد آن کشور ۱۳ ملیارد دالر خسارت وارد می کند

نواز شریف صدر اعظم جدید پاکستان وعده کرده است که بحران انرژی برق را در پاکستان خاتمه بخشیده، روشنایی را به خانه های باشنده گان آن کشور می برد و محمد عابد که در اسلام آباد خیاطی می کند در جملهء ده ها ملیون تنی است که به نواز شریف رای داده است. با وصف آن که گفته می شود وضعیت در پایتخت مزدحم این کشور ۱۸۰ ملیونی نسبتاً بهتر است، اما محمد عابد با اظهار این که زنده گی و امرار معاشش با دشواری های جدی مواجه است، می گوید:

به همهء طریقه های ممکن، بی برقی بطور منفی بر ما اثر می گذارد. من در گذشته ۸ تا ۹ ساعت کار می کردم، اما اکنون ۱۴ تا ۱۶ ساعت کار می کنم و این یگانه راهیست که می توانم امرار معاش کنم. اگر کار نکنم چی خواهم خورد؟ بی برقی همهء مارا با مشکلات عمیق مواجه ساخته است، ما نمی دانیم که با آن چی کنیم.

در ایالات شرقی پنجاب که قلب صنعتی پاکستان به شمار می رود و بیشتر از سایر مناطق پر نفوس و موفق نیز است، گاهی روزانه برای ۲۰ ساعت جریان برق قطع می شود که در گذشته باعث تظاهرات خونین هم شده است.

حزب مسلم لیگ نواز شریف در ایالت پنجاب با استفاده از این خشم مردم در جریان انتخابات پیروز شد و نواز شریف قبل از اجرای مراسم تحلیف شخصاً از یک تیم کاری به خاطر طرح برنامهء کاری برای رفع مشکل بی برقی سرپرستی کرده است.

سر تاج عزیز سابق وزیر مالیهء پاکستان که عضویت این تیم کاری را دارد، می گوید:

در کوتاه مدت ما باید انرژی مختلط را توسعه دهیم. ما باید بیشتر بالای ذغال و برق آبی تکیه کنیم. این بحران به خاطر آنست که ۴۰ درصد انرژی ما در نیرو گاه های تولید می شود که دیزل و سایر مواد سوخت فوسیلی را می سوزانند و این کار خیلی پر مصرف است.

پاکستان حدود ۱۱ هزار میگاوات انرژی تولید می کند، اما به بیش از ۱۷ هزار میگاوات انرژی برق نیاز دارد و نفوس آن هم رو به افزایش است.

برای افرادی مانند محمد عابد با زنده گی در تاریکی، داشتن رویا ها در مورد زنده گی روشن، خیلی دشوار است .

محمد عابد که با سه طفل و خانمش با عایدات ۴۰۰ دالر امریکایی در ماه زنده گی می کند و هزاران تن دیگر این آرزو را دارند که وضعیت بزودی در پاکستان تغییر کند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *