افشاگری های”سیگار” به ادامه اختلاس ها در افغانستان

اداره بازرسی عمومی امریکا برای بازسازی افغانستان موسوم به ‘سیگار’ به افشا گری های خود در باره اختلاس های هنگفت در افغانستان ادامه داده در تازه ترین مورد اعلام کرد که امریکا ۱۶ فروند هواپیمای کمک شده به افغانستان را فروخته است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، امریکا از جمله ۲۰ فروند هواپیمای کمک شده به نیروهای هوایی ارتش افغانستان پس از یک سال، ۱۶ فروند آن را در فرودگاه بین المللی کابل تیکه و پارچه کرده و به فروش رسانده است.

بر اساس گزارش جدید اداره (SIGAR)  این هواپیماهای باربری که به دلیل فرسودگی زمین‌گیر شده بودند، از جمله ۲۰ هواپیمایی هستند که به ارزش بیش از ۴۸۶ میلیون دالر، توسط امریکا برای استفاده نیروهای هوایی افغانستان خریداری شده بود.

هم اکنون ۱۶ فروند از این هواپیما ها ساخت ایتالیا از نوع جی (۲۲۲) در فرودگاه بین المللی کابل توسط یک شرکت امریکایی به آهن‌پاره تبدیل شده و به ارزش ۳۲ هزار دالر امریکایی به یک شرکت خصوصی فروخته شده است.

جان ساپکو، مسئول اداره بازرسی ویژه امریکا در امور بازسازی افغانستان از فرمانده نیروهای هوایی امریکا خواسته که در مورد تبدیل این هواپیماها به آهن پاره و فروش آنها توضیح دهد.

آقای ساپکو گفته که مطمین نیست که قبل از تبدیل کردن این هواپیماها به آهن پاره، راه‌های دیگر بررسی شده باشد. او همچنین خواسته که سرنوشت چهار فروند هواپیمای باقی مانده نیز روشن شود.

براساس گزارشها ۴ فروند دیگر از این هواپیما ها پس از اعتراض وزارت دفاع ملی افغانستان در مورد کهنگی، در کشور آلمان نگهداری می‌شود.

امریکا این هواپیما ها را برای نیروهای ارتش افغانستان از شرکت”الینای” کشور ایتالیا خریداری کرده بود.

این در حالیست که نیروهای امریکایی تا آخر سال جاری میلادی از افغانستان خارج می شوند اما بر اساس موافقت نامه امنیتی کابل-واشنگتن، ده هزار نیروهای امریکایی در افغانستان همچنان حضور خواهند داشت و این نیروها، در بخش آموزش نیروهای نظامی با افغان ها همکاری خواهند کرد.

اداره بازرسی عمومی امریکا برای بازسازی افغانستان موسوم به ‘سیگار’ هفته گذشته نیز گزارشی را در باره ناپدید شدن ۲۰۰ میلیون دالر از کمکهای امریکا به صندوق امانتی نظم و استحکام قانون (LOTFA) در افغانستان نشر کرده بود.

صندوق امانتی نظم و استحکام قانون در سال ۲۰۰۲ در افغانستان ایجاد شد و مسئولیت نظارت بر این صندوق را برنامه توسعه سازمان ملل(UNDP) بر عهده داشت.

حقوق ماموران پولیس، هزینه ایجاد مرکز پولیس ۱۱۹، آموزش ماموران و افسران پولیس و تقویت بخش تساوی جنسیتی در پولیس از این صندوق پرداخت می‌شد.

اما وزارت امور داخله افغانستان این گزارش سیگار را رد کرد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *