قطع کمک مالی امریکا و بریتانیا به پروسه صلح افغانستان

قاسمیارمحمد اسماعیل قاسمیار، رئیس روابط بین‌المللی شورای عالی صلح افغانستان گفته است که امریکا و بریتانیا کمک‌های مالی خود را به این شورا قطع کرده اند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، ایالات متحده امریکا و بریتانیا از حدود یک ماه به این طرف یعنی با آغاز سال جاری میلادی کمک‌های خود را در برنامه های شورای عالی صلح افغانستان قطع کرده‌اند.

آقای قاسمیار، دلیل تعلیق این کمک‌ها را خالی بودن کرسی ریاست شورای عالی صلح و ریاست دبیرخانه این شورا خوانده است.

رئیس روابط بین‌المللی شورای عالی صلح، میزان کمک‌های کشور امریکا و بریتانیا را در پروسه صلح افغانستان مشخص نکرده که چقدر بوده است.

محمد اسماعیل قاسمیار به بی بی سی گفته است که احتمالاً رئیس شورای عالی صلح و همچنین دبیر آن هفته آینده تعیین خواهند شد.

گفتنی است که پیش از این “صلاح‌الدین ربانی” وزیر امور خارجه کنونی کشور ریاست شورای عالی صلح را به عهده داشت و همچنین دبیر این شورا “معصوم استانکزی” سرپرست وزارت دفاع ملی بود.

به گفته آقای قاسمیار معصوم ستانکزی به کارش در دبیرخانه شورای عالی صلح ادامه می‌دهد.

شورای عالی صلح افغانستان در ۱۳ سنبله ۱۳۸۹ به دستور حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین و با عضویت شماری از رهبران سیاسی و جهادی افغانستان تشکیل شد و در آن زمان رئیس این شورا برهان الدین ربانی بود و او در یک حمله انتحاری در منزلش به شهادت رسید.

هدف از تشکیل این شورا، زمینه‎سازی برای مصالحه با گروه طالبان بود، اما در عمل تنها یک بار گفت‌وگو بین این گروه و نمایندگان دولت افغانستان در پاکستان صورت گرفته است.

کارکردهای این شورا و حتی موجودیت آن از سوی منتقدان برنامه آشتی با طالبان به چالش کشیده است.

برخی منتقدان گفته‎اند که برنامه صلح دولت افغانستان در چند سال گذشته صدها میلیون دالر هزینه برداشته، در حالی که در عمل هیچ نتیجه ملموسی نداشته است.

Author

About Author