رئیس اجرایی از سفر چهار روزه هند به کشور بازگشت

عبدالله دکتردکتور عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی جمهوری اسلامی افغانستان و هیئت همراهش از سفر چهار روزه هند٬ به کشور باز گشتند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، هدف از سفر رئیس اجرایی به هند، تحکیم و گسترش هرچه بیشتر روابط میان دو کشور خوانده شده است.

آقای عبدالله در این سفر ضمن سخنرانی در کنفرانس مبارزه با تروریسم در شهر جیپور ایالت راجستان٬‌ با نخست وزیر٬ وزیر امورخارجه و مشاور امنیت ملی هند دیدار و گفتگو نموده است.

رئیس اجرایی کشور همچنان در همایش اقتصادی گسترش و تقویت پیوند منطقه‌ای به اشتراک اعضای اتاق‌های تجارت هند و افغانستان صحبت کرد و با نمایندگان محصلان٬ تاجران و پناهندگان افغانستان نیز دیدار داشت.

در این نشست‌ها٬ مبارزه با ترویسم٬ بنیادگرایی٬‌ همکاری‌منطقه‌ای٬‌ گسترش روابط و همکاری‌های بیشتر هند با افغانستان٬ سرمایه گذاری بخش خصوصی هند در افغانستان٬ استفاده از بندر چهابهار٬ سهولت در بخش وارادات و صادرات٬ و رسیدگی به مشکلات محصلان٬‌ تاجران و پناهندگان افغانستان در هند مورد بحث قرارگرفت.

در جریان سفر رئیس اجرائیه به هند توافقنامه رفع ویزه از پاسپورت‌های سیاسی و همچنان یک تفاهم‌نامه میان اتاق‌های تجارت دو کشور به امضا رسید.

در این سفر رئیس اجرایی کشور را محمدهمایون رسا وزیر تجارت و صنایع٬ مصطفی مستور مشاور ارشد و نماینده خاص رئیس اجرائیه٬ محمدقربان حقجو رئیس ادره سرمایه گذاری در افغانستان٬ دکتور مجیب الرحمن رحیمی سخنگوی ریاست اجرائیه و تعداد دیگری از مقامات و مسوولین بلند رتبه کشور همراهی می‌کردند.

دکتور عبدالله عبدالله روز  پنجشنبه ۱۵ دلو  در آخرین روز سفرش در هند با اجیت دووال مشاور امنیت ملی هند در دهلی‌نو دیدار و گفتگو نمود.

در این دیدار آخرین تحولات نظامی-سیاسی در کشور و منطقه٬ همکاری‌های امنیتی و مبارزه با تروریزم و افراط گرایی مورد بحث و تبادل نظر قرارگرفت.

Author

About Author