کشوری ثروتمند با فاصله طبقاتی و نقض حقوق بشر فراوان

saudi-arabian-poverty-and-poorتجاوز به حقوق زنان، قلع و قمع و سرکوب اقلیت ‌های دینی و قومی، عدم توجه به آزادی ‌های اجتماعی و جلوگیری از آزادی بیان از مورد نقض حقوق بشر در عربستان به شمار می ‌رود.

اینها موارد علنی نقض حقوق بشر در عربستان هستند و در کنار آنها، موارد زیاد دیگری نیز وجود دارد که یا علنی نشده و جزیی به نظر رسیده اند.

عربها به ویژه، «آل سعود» به عیاشی های فراوان، بی بند و باری، مصارف هنگفت و موارد دیگر مشهور هستند که تمام آنها به دلیل پول های بادآورده از نفت فراوان در این کشور است.

نقض حقوق زنان در عربستان یکی از موارد مهم حقوق بشری در جهان است، زنان در عربستان حق راننده گی، کار آزادانه و دلخواه، حضور فعال در جامعه، حضور در سیاست و چندین حق دیگر را برخوردار نبوده و از آن محروم هستند.

در کنار آنکه عربها به زنان خود سخت گرفته و اجازه حضور فعالانه و آزاد در اجتماع را نمی دهند، خودشان در دیگر کشورها و حتی کشور خودشان بیشترین عیاشی را دارند.

اما نکته جالب توجه در بخش زنان در عربستان، ارتقای جایگاه زنان در جامعه عربستان است به شکلی که از یک اشیا بی روح در منزل به پستاندارانی مانند بز و شتر تبدیل شدند.

این گفته تازه مفتی ها و دانشمندان عربستان واکنش های متفاوتی را به دنبال داشت که «کولت تورکوت» سخنگوی جمعیت «زن، آزادی و اقدام» گفت که امروز زیباترین روز زندگی من است چرا که پیش از این زنان در عربستان اشیائی بی روح در منزل محسوب می شدند؛ اما اکنون با پیشرفت به مرتبه بز و شتر رسیده اند!

نقض حقوق بشر در عربستان تنها در بخش زنان نیست، آل سعود در زمینه زندانیان نیز رفتار وحشیانه و خطرناکی را در پیش گرفته اند و حقوق زندانیان در این کشور را اصلا مورد بحث قرار نداده و به خاطر آنها حاضر نیستند از وقت گذرانی و عیاشی خود بگذرند.

در کنار نقض حقوق بشر، یک عامل دیگر در عربستان، تعجب همه گان را واداشته است، فاصله طبقاتی در کشوری که پول فراوان و رایگانی از نفت به دست می آورد.

عربستان سعودی روزانه ده میلیون بشکه نفت تولید می‌ کند که به صورت متوسط در سال‌ های اخیر هر بشکه نفت را به قیمت ۷۰ تا ۱۰۰ دالر فروخته است.

مبلغ بودجه این کشور در سال ۲۰۱۴ به ۲۶۵ میلیارد دالر می ‌رسد. شاید در نگاه اول تصور شود که مردم این کشور در آسایش کامل به سر می‌ برند؛ اما این تصور غلط است و درآمدهای ارزی عربستان بیشتر از آنکه به مردم این کشور برسد، به جیب شاهزاده‌ های آل سعود ریخته می ‌شود.

با وجود درآمدهای نفتی زیاد، بسیاری از مناطق حاشیه‌ ای در این کشور از امکانات عمومی همچون آموزش و صحت بی ‌بهره هستند.

حتی زیرساخت‌ های شهرهای عربستان هم ضعیف است و با کمی باران شهرهای بزرگ این کشور همچون جده هر ساله غرق می ‌شوند. با وجود تمام این مشکلات، صد‌ها میلیارد دالر از ثروت عربستان در بانک ‌های جهانی موجود است که سود آن به جیب مردم نمی ‌رود و شاهزادگان آل سعود از این ثروت استفاده می ‌کنند.

شاهزاده های آل سعود در کنار اینکه به دنبال جنگ قدرت هستند، تمام مسایل مالی و سیاسی عربستان را نیز در قبضه خود دارند.

از نگاه خاندان آل سعود، عربستان ملک شخصی شان بوده و مردم این کشور همچون خادم باید دستورات آن ‌ها را اطاعت کنند. ۲۵هزار شاهزاده از خاندان آل سعود در عربستان زندگی می ‌کنند که از امتیازات ویژه‌ای نسبت به ۲۰ میلیون عربستانی دیگر برخوردار هستند و اختلافات طبقاتی زیادی در جامعه عربستان وجود دارد.

۴۰ درصد مردم عربستان زیر خط فقر زندگی می ‌کنند و ۳۷ درصد آن ‌ها در مناطق فقیر حاشیه شهر‌ها زندگی می‌ کنند.

۷۰ درصد مردم عربستان خانه شخصی ندارند و درصد بیکاری در این کشور به ۴۰ درصد می‌ رسد.

فاصله طبقاتی میان شاهزادگان آل سعود و اقشار دیگر مردم عربستان باعث خشم مردم شده است و این قضیه به عنوان آتشی زیر خاکستر در جامعه عربستان مطرح است.

به همین منظور، یک پایگاه خبری سعودی با اشاره به اینکه مردم عربستان از فقر و گرسنگی می‌ میرند، در حالی ‌که در‌های کاخ‌ های پادشاه عربستان و برادرانش از طلای خالص است، گوشه ‌ای از فساد مالی و اخلاقی حاکم بر خاندان آل ‌سعود را برملا کرد.

گرچه حکومت عربستان سعی کرده است با طرح ‌های همچون افزایش حقوق ‌ها و پرداخت وام به مردم، خشم آن ‌ها را کم کند؛ اما با این وجود، این طرح ‌ها مشکلات اقتصادی مردم عربستان را درمان نکرده و این مسئله می‌ تواند شراره اعتراض مردمی بزرگ در عربستان بر ضد حکومت آل سعود باشد که به عمر این حکومت پایان بدهد.

Author

About Author