کاهش شدید محبوبیت ترکیه در خاورمیانه

یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد، محبوبیت ترکیه در خاورمیانه طی دو سال گذشته به شدت کاهش پیدا کرده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه – نتایج این نظرسنجی که توسط یک اندیشکده مستقر در استانبول در ۱۶ کشور عربی انجام شد، نشان می‌دهد مقبولیت ترکیه از ۷۹ درصد در سال ۲۰۱۱ به ۵۹ درصد در سال جاری میلادی نزول پیدا کرده است.

این تحقیق توسط بنیاد مطالعات اقتصادی و اجتماعی ترکیه انجام منتشر شد. در این تحقیق همچنین آمده است علت عمده این کاهش محبوبیت نقش منفی آنکارا در درگیری‌های سوریه و همچنین سیاست آن در قبال مصر بوده است.

به نقل از پرس تی وی – در سوریه، ۸۸ درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی گفتند که ترکیه را دوستی برای کشور خود نمی‌دانند و در مصر نیز تنها ۳۸ درصد نگاهی مثبت در مورد ترکیه داشتند.

کمال قلیچ دار اوغلو، رهبر حزب جمهوری خواه خلق ترکیه (حزب مخالف) در ماه سپتمبر از سیاست خارجی دولت حاکم در قبال بحران سوریه و تحولات مصر انتقاد کرد.

وی گفت: یک سیاست خارجی غلط شرایط بحرانی جدی را در تاریخ کشورها به وجود می‌آورد. رجب طیب اردوغان (نخست وزیر ترکیه) هیچ همسایه‌ای به جا نگذاشته که بتواند به آن سلام کند و یا از آن دعوت به همکاری کند. نه عراق، نه سوریه، نه مصر و نه ایران.

کشور سوریه از مارس ۲۰۱۱ عرصه بحرانی مرگبار است. بر اساس گزارش‌ها، قدرت‌های غربی و متحدان آنها در منطقه – بویژه قطر، عربستان سعودی و ترکیه – از شبه نظامیان حاضر در سوریه حمایت می‌کنند.

علاوه بر این، بعد از اینکه دولت ترکیه موضعی شدید در قبال برکناری محمد مرسی، رئیس جمهور سابق مصر اتخاذ کرد، روابط دو کشور رو به تیرگی گرایید.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *