کارنامه های سیاه ترامپ/ “اعتیاد” او به اعمال تحریم ها

با روی کار آمدن دونالد ترامپ، سال ۲۰۱۷ یکی از جنجالی ترین سال‌های حیات سیاسی ایالات‌متحده آمریکا بود غیرمنتظره بودن انتخاب دونالد ترامپ از سوی مردم آمریکا به‌عنوان رئیس جمهور و بی‌تجربگی سیاسی او از همان ابتدا خبر از رفتارهای عجیب و جنجال‌آفرین او در دستگاه حکومتی آمریکا می‌داد.

توییت‌های بحث ‌برانگیز، اتهام اذیت و آزار جنسی وی در سال‌های پیش از ریاست جمهوری از سوی برخی افراد، نظرات ناخوشایند در مورد ناسیونالیست‌های سفیدپوست، تصمیمات شخصی در مورد افراد کابینه، دخالت در تحقیقات جنایی و ارتباط چندین عضو از کمپین انتخاباتی او با روسیه، همگی از مسائل جنجال‌آفرین سال اول ریاست جمهوری دونالد ترامپ محسوب می‌شود علاوه بر این، مواضع تهاجمی دونالد ترامپ نسبت به بخش های از سیاست بین‌المللی چون موافقت‌نامه‌ها، نهادها و سازمان‌های بین‌الملل نیز موجب شگفتی‌های زیادی در سالهای گذشته شده است همین مسئله، تحلیل سیاست‌های او را در ابعاد داخلی و خارجی با پیچیدگی‌های خاصی روبرو کرده است.

ضمن این ایالات متحده در خاورمیانه با تلخکامی هائی روبرو بوده که خود مسئول آنهاست.

اشتباهات دیپلماتیک این کشور را، خواه در اشغال عراق، خواه در عزم تحمیل دموکراسی بر کشور های خاورمیانه چون عربستان سعودی، خواه در اسلام ستیزی یا در پشتیبانی از اسرائیل آشکارا می توان  دید.

یکی از شاخصه های که نشان میدهد آمریکا بساط جنگ در دنیای اطرافش را افراشته است قدرت طلبی، زیاد خواهی و فرمانروایی  بر جهان میباشد که در قدم نخست با وضع تحریم ها علیه کشور های ابرقدرت اسلامی وغول های نظامی  و اقتصادی این جنگ را آغاز کرده است.

تا تمام جوانب این غول ها را در کنترول خود داشته و تضعیف کند که خودش ابر قدرت جهان بماند.

ترامپ پس از به قدرت رسیدن و در جریان کارزار های انتخاباتی اش نیز همواره مسلمانان را تحقیر و اسلام سیتیزی را ترویج می کرد که بعد از ادای سوگند وفاداری به کشور خود اولین اقدامش خروج از توافق هسته ای برجام بود و با نقض این توافق تهدید کرد که تحریم ها علیه ایران از سر گرفته خواهد شد که سرانجام اولین بسته تحریم های ابتدایی علیه تهران را در ۱۳ اسد سال روان به اجرا گذاشت.

ضمن این وضع تحریم ها علیه ایران که یکی کشور ابر قدرت در دنیایی اسلام میباشد را بسنده ندانسته و به بهانه ای واهی زندانی شدن یک کشیش آمریکایی که در کودتای نافرجام ترکیه با سازمان فتح الله گولن همدست بود ترکیه را که یکی دیگر از کشورهای اسلامی است تحریم کرد، با وجود این ها در جنگ علیه مردم بیگناه یمن تا گلو غرق است و از جنایت ائتلاف عربستان علیه یمنی ها حمایت میکند.

با این حال ترامپ اعتیادش به اعمال تحریم علیه کشور ها پایان ناپذیر است او دو هفته پس از دیدار با کیم جونگ اون، رهبر کوریایی شمالی تحریم‌های وضع شده علیه این کوریا را نیز تمدید کرد.

تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه کوریایی شمالی، از سال ۲۰۰۸ میلادی به اجرا درآمده بود، برای یک سال دیگر تمدید شد.

با وجود این ترامپ دست از تحریم ها برنداشته و روسیه غول نظامی جهان رت به اتهام مداخله در انتخابات آمریکا، را نیز در لیست تحریم شده اضافه کرد رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس خبری خود در کاخ سفید اعلام کرد که تحریم های این کشور علیه روسیه همچنان به قوت خود باقی خواهند ماند.
همین نگاه تبعیض آمیز به کشور های با نفوذ جهان یکی از مهمترین دلایل تبدیل شدن ترامپ به نامحبوب ترین رییس جمهوری آمریکا در جهان در نیم قرن گذشته است. به طوری که چندی پیش نتایج یک نظرسنجی انتشار یافته از سیاست های ظالمانه ترامپ در برابر مهاجران که موج واکنش های نهادهای حقوق بشری را برانگیخت نشان میدهد بار دیگر رفتارهای تبعیض آمیز رونق گرفته و متاسفانه هر روز بر دامنه و عمق آن افزوده می شود.

نگینه “وارسته”

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *