پوتین با سران چندین کشور تماس تیلفونی داشته و با ترامپ روی مسایل افغانستان گفتگو کردند

رییس جمهوری روسیه ولادیمیر پوتین و رییس جمهور امریکا دونالد ترامپ دیروز سه شنبه (۳۰عقرب) در جریان یک ساعت مکالمه جدا از مسایل سوریه، عراق و اوکراین روی مسایل امنیتی افغانستان صحبت کردند.

سایت رسمی قصر سفید گزارش داده است که « دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین توافق کردند تا راه‌های را برای تقویت همکاری در جنگ علیه گروه تروریستی داعش، القاعده، طالبان مسلح و گروه‌های تروریستی دیگر در نظر گیرند.»

دولت روسیه همچنان خبر داده است که پوتین به همتای آمریکایی خود گفته که بشار اسد با اصلاح قانون اساسی سوریه و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی موافق است.

این دو رهبر درباره مبارزه با گروه تروریستی داعش نیز هم‌رعقیده بوده‌اند که باید راهی برای همکاری‌های دوجانبه در مبارزه با این گروه و گروه‌های مسلح دیگر پیدا کنند.

در مورد کوریای شمالی، دو رییس جمهوری درباره راه‌هایی صحبت کرده‌اند که بتوانند با توسل به آنها برنامه هسته‌ای پیونگ یانگ را کنترل کنند.

ترامپ درباره تماس تلفنی با رئیس جمهوری روسیه گفته که تماس بسیار خوبی بوده است.

بعد از روسای جمهوری، وزرای امور خارجه دو کشور با هم تماس تلفنی داشته‌اند.

این در حالیست که گفته می‌شود ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، بعد از دیدار مخفیانه دوشنبه شب با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، با سران کشورهای مختلف از جمله آمریکا، عربستان سعودی و رژیم اسرائیل تلفنی گفت‌وگو کرده است.

همچنان منابعی در دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل، به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که گفت‌وگوی آقای پوتین با بنیامین نتانیاهو نیم ساعت طول کشیده و بخش مهمی از آن درباره ایران بوده است.

گفته می شود در این مکالمه تلفنی نتانیاهو از “قدرت گرفتن ایران در سوریه” ابراز نگرانی کرده است.

تماس دیگر رئیس جمهوری روسیه با ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی بوده است. که روی مسایل مهم خاورمیانه و جهان عرب بیشتر حرف زده اند.

 

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *